Nytt pensum i Båtførerprøven

Lite nytt for seilere

Lite nytt for seilere

Kunnskap om seiling har fortsatt en lite fremtreden rolle i pensumet til Båtførerprøven.

Publisert Sist oppdatert

Sjøfartsdirektoratet har revidert pensumet til Båtførerprøven, som trer i kraft fra 1. mars 2015.

– Pensumet er ikke blitt større, men det fokuseres mer på farer forbundet med høy fart, samt godt sjømannskap og sjøvettregler, heter det i en uttalelse fra direktoratet.

Båtførerprøven består som tidligere av tre hoveddeler: Sjømannskap, Lover og regler og Navigasjon og kartlesing.

LITE NYTT FOR SEILERE. Det er lagt vekt på å utdype ulike punkter i pensumet, men så vidt SEILmagasinet kan se av den nye pensumlisten er det ikke kommet nye punkter eller områder som berører seilere spesielt. Det nye pensumet fokuserer på kunnskap som skal forebygge ulykker – og da gjerne forbundet med høy fart. Temaer som nevnes i den forbindelse er høyhastighetsnavigasjon, forsinkelse ved bruk av elektronisk utstyr og bedømmelse av av avstand til land.

Bruk av GPS og elektroniske kart har, i følge Sjøfartsdirektoratet, fått en tydeligere plass i det nye pensumet. Det er dessuten også kommet nye krav til hva man skal kjenne til når det gjelder ulike typer sikkerhetsutstyr og det fordres også at man har en større kjennskap til bruk av mobiltelefon og VHF på sjøen.

– Det kreves nå kunnskap om rekkevidde, muligheter og begrensninger ved bruk av disse, heter det.

Delen om førstehjelp skal dessuten ha blitt mindre generell og mer konkret.

OPPSUMMERINGSDEL. Som en god hjelp før man skal opp til eksamen, har Båtførerprøve-pensumet fått en ny fjerde del som heter «Spesielt viktige emner», der man får en opplisting av hva som er som er spesielt viktig i pensumet og som bli vektlagt mer enn annet i eksamensoppgavene. Og i forbindelse med det reviderte pensumet er det blitt produsert 250 nye spørsmål som du kan risikere å få når du går opp til eksamen.

Det fins en lang rekke lærebøker som tar for seg båtførerprøvens pensum, og det er grunn til å tro at det er travle dager i mange forlag som nå holder på å oppdatere bøkene sine.

Det er en arbeidsgruppe som har bestått av deltagere fra KNBF (Kongelig Norsk Båtforbund), Politidirektoratet, Kystverket, Skjærgårdstjenesten og Redningsselskapet.

Norges Seilforbund har med andre ord ikke vært med på arbeidet.