METRIC: Designerne i Metric har æren for forsiden og er fra venstre: Terje Tønnessen, Christian Schnitler og Are Kleivan.
Snøhettas design­team: Designerne bak baksiden på de nye sedlene er Henrik Haugan, (Snøhetta Design), Morten Johansen, (Norges Bank), Moa Nordahl, (Snøhetta Design) og Arild Yttri, (Norges Bank).
UTVÆR FYR: Utvær fyr på Vestlandet er motivet på den nye 50-lappen. De som nå holder på å restaurere fyret føler seg beæret over bli trukket frem på denne måten.
HUNDRE KRONER: Det norske vikingskipet er kanskje mer enn noe annet et av de sterkeste symbolene på den norske kystkulturen, og det har funnet veien til den nye hundrelappen. Utgangspunkt for motivet på seddelen er et bilde fra X-BOW, tilhørende ...
livsrommet_200_front_29760
REDNINGSSKØYTE: Motivet på den nye 500-lappen er redningsskøyta «Stavanger», og situasjonen er hentet fra skøytas siste tur til Norsk Maritimt Museum.
livsrommet_1000_front_29759
snohetta_50_back_29765
snohetta_100_back_29763
snohetta_200_back_29764
snohetta_500_back_29766
snohetta_1000_back_29767
MARITIMT UTRYKK: Maritime motiver har vært brukt på sedlene tidligere, men aldri på en så gjennomført måte som denne gangen. Øverst en ti?er fra 1973 og nederst en fra 1984 der Nils Flakstads skulptur «Fiskaren» er avbildet.

Pengehavet

Designerne i Metric ble nesten sjøsyke av alt det maritime, mens Snøhetta målte vindstyrke med pikselerte havbilder. Dette er historien om de nye norske pengesedlene.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER