NYTT: Hempel Mille NC og Seajet 034 komi ny utgave i fjor. Vi testet dem mot testvinner Jotun NonStop.
RØRE: Mille og 034 var enkle å røre ut, en viktig del av jobben for godt resultat.
RULLE: Skumrulle gir et tynt og jevnt lag, men fungerer ikke på alle typer bunnstoff. NonStop løser opp skummet.
MORGAN: Det var dannet seg slim under båten, og det var mest tydelig akter, hvor det var brukt Seajet 034. På motor og badeleider, hvor det ikke var brukt bunnstoff, var det tykt med blåskjell.
TESTPLATE: Bunnstoffene er alle selvpolerende, men skal også virke når båten ligger stille. Vi testet dem ut også på en plate. Platen lå ute i sjøen fra mai til desember, og ble brukt som referanse mot to testbåter.
Hempel Mille NCT.
Hempel Mille NCT: Den nye utgaven av Mille klarte seg langt bedre en testen i 2009. Da var produktet tykt å legge på, og vi fikk rur på skroget. Mille NCR var lett å bruke og var effektivt i vannet. Det er like effektivt som NonStop, og var enklere ...
Seajet 034.
Seajet 034: Seajet 034 er helt klart bedre enn Seajet 033, som vi testet i 2009, men det skiller seg ikke ut i forhold til NonStop og Mille NCT. Båten hadde mer synlig grønt slim der 034 var brukt. Produsenten påstår to års beskyttelse, og i forhold ...
Jotun Nonstop.
Jotun NonStop: Testvinner som holder mål denne gangen også. Vi fant en boks på 0,75 liter til 259 kroner. NonStop krever mer røring og er litt tykkere enn konkurrentene. Også løsningsmiddelet virker sterkere. NonStop kommer gjerne på tilbud, og da ...

Nye bunnstoff-typer er bedre enn gamle

I fjor lanserte både Hempel og Seajet et forbedret bunnstoff. Vi prøvde dem mot den tidligere testvinneren fra Jotun, og de viste seg virkelig å være forbedret.

Publisert Sist oppdatert

Selvpolerende bunnstoff er enklere å jobbe med enn hardt bunnstoff, det og har en bedre effekt. Selvpolerende bunnstoff skal ha virkestoffene intakt så lenge det er bunnstoff på skroget. Teorien bak teknologien er at laget med bunnstoff skal slites av, og at friske virkestoffer hele tiden skal komme frem. Det skal gjøre at bunnstoffet skal ha god effekt hele sesongen.

Testen ble gjennomført på en 17 fots motorbåt, men det er ingen forskjell på bunnstoff mellom seil- og motorbåter.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER