Du kan gjøre det selv

Mansjetten: Mansjetten som ble byttet ut viste seg å være i god stand, men det betyr også at den ble skiftet i tide ? før den eventuelt ville sprekke.
BYTTE BELG: Gummi varer ikke evig i et marint miljø; det blir sprukkent over tid. Volvo anbefaler å bytte belg hvert 7. år, og da er det kanskje grunn til ikke å drøye for lenge over det.
GODT MILJØ: Dersom mansjetten omgis av et tørt og rent miljø, fritt for vann, diesel og fett, varer den lenge.
FRIGJØRING: For å kunne skifte belgen må du frigjøre mest mulig plass rundt motoren slik at du kommer til.
TA BILDER: Det er lurt å ta bilder av alle detaljer før du starter demonteringen. Er kjølevannsslangen for eksempel trukket på en spesiell måte?
FJERNES: Etter å ha tappet olje, skal platen bak zink-anoden fjernes. Ha kluter klare, for det kan komme mer olje! Kan være vanskelig å løsne.
TAPPE OLJE: Drevet må tappes for olje, men ikke nødvendigvis for frostvæske. Sjekk hva som gjelder for din motor.
PROPELLAKSLING: Propellakslingen er ute. Hullet den etterlater seg i drevet bør tettes med en klut for å forhindre smuss og støv å komme inn.
Zimmer-ringer: I platen du har fjernet fra drevet er det to zimmer-ringer og en kon ring. Alle må fjernes.
GIRKABEL: Girkabelen i likhet med andre ledninger og slanger må kobles fra drevet for at du skal kunne få det ut.
SKRUSTIKKE: Er deler vanskelige å få fra hverandre, kan en skrustikke benyttes, men la aldri skrustikka presse rett mot aluminiumen. Beskytt med trebiter.
MOTORLABBER: Motoren må forskyves, og da må motorlabbene frigjøres fra motorbeddingen. Merk av hvor motoren stod før du begynner å flytte den.
GIRET: Giret sitter fast i bakkant av motoren, og boltene som holder motor og gir sammen må skrus ut. Vær nøye med å løsne de riktige boltene.
FJERNE GIRET: Sett en kloss i overkant av gir og motor. Det hindrer giret i å falle mot motoren når du løsner boltene. Merk av hvilke bolter som sitter hvor.
LØFTE OPP: Når alt er løsnet, kan drevet trekkes opp og inn i båten.
LØSNE BELGEN: Fjern platen som klemmer gummimansjetten mot øvre del ved hjelp av en umbrakonøkkel påmontert en skralle.
PAKNING: Den grønne pakningen som omslutter boltehullene i tillegg til saltvanns- og oljekanalene, løsnes. Legg merke til hvordan den ligger, så du fester den nøyaktig likt igjen.
RENSING: Ta en kikk i alle kanaler og hulrom i drevet og rens det for organisk materiale.
MONTERING: Monteringen starter ved at du legger den nye mansjetten i øvre del av drevet.
LØFTE MOTOREN:For å kunne flytte motoren, kan en løfteblokk fra Biltema og noen stropper gjøre jobben.
RENGJØRING: Delene du skal putte inn i drevet igjen, må rengjøres nøye. Alt må gjøres for å forhindre lekkasjer.
Undersiden: Gi gummipakningen på undersiden en omgang med sandpapir før du smører på kontaktlim og limer den fast.
HOLD DREVET: Mens en holder drevet på plass nedenifra settes alle boltene løst rundt klemringen slik at du kan dreie og finjustere drevet.
PAKNING: Pakningen mellom platen og nedre del av undervannshuset monteres forsiktig sammen. Skru til i riktig rekkefølge og med riktig moment.
KLAR: Alt er ferdig montert og det er klart for sjøsetting og test av den nye belgen rundt seildrevet.

Skift belg før det er for sent

At du seiler rundt med et hull i båten som er tildekket av en gummibelg gir grunn til ettertanke. Og når produsenten anbefaler å bytte den hvert syvende år, bør det mane til aktsomhet. Ryker den, er alternativet dårlig.

Publisert Sist oppdatert

– Gunnar? Du vet at det seildrevet vi har er over 10 år nå?

– Ja?

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER