Seiljuss
Når det aldri tar slutt
Problemet knytter seg til feil og mangler ved levering, som senere skal rettes og som blir rettet. Men så oppstår det nye feil og mangler underveis. Hva gjør man da?
Det er solgt en ny båt fra en profesjonell selger til en privatperson, og det er dermed forbrukerkjøpsloven som «styrer» forholdet mellom partene. Det er en feil med den nye båten, og hvis feilen kvalifiserer til å være en mangel i henhold til forbrukerkjøpslovens § 16, åpnes det i samme lovs § 26 opp en «meny» over forskjellige mulige krav fra kjøper mot selger.
For eksempel kan nevnes krav om retting, omlevering og prisavslag. Det vil i det følgende ikke vurderes om det foreligger en mangel eller ikke. Så vidt oss bekjent har kjøper klaget til selger og selger har rettet feil og mangler ved båten.
Gullabonnement
Blad og digital
899,-
pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER