Søk i arkivet

33-foter fra Ker

En av de mest spennende seilbåtene på utstillingene i Southampton var en liten rakett bygget i Kina.

Jason Ker har hatt stor suksess på regattabanen, og utviklet mange spennende båter sammen med det kinesiske verftet Mc Conaghy. Den nye 33-foteren som ble vist frem i England nå i høst blir beskrevet som en racer-cruiser. Båten er utviklet for IRC, både for havseilas og baneseiling. Båten er en utfordrer til Xp 33 fra X-Yachts og JPK 1010 som har gjort det svært godt på regattabanen i England og Frankrike de siste årene.

Båten vil også konkurrere mot Italia 9.98 som vant VM i ORCi i sommer. Italia 9.98 er designet primært for ORCI, men vil også passe inn i IRC med ett baugspryd og assymetrisk spinnaker. 

Ker 33 har blitt godt mottatt med fire salg på kort tid. Verftet vil byge en ny båt hver tredje måned, så det vil bli en bra flåte til neste sesong.

 

BRED RUMPE: Båten har en del til felles med Xp 33, bla at rorkultet er flyttet maksimalt langt akter, og er lenket sammen med rorbladet via en arm. Cockpiten er bred og åpen, med korte benker. Cockpitkarmen er lav. Båten kan leveres med aluminiumsmast eller karbon.

Skroget holder maksimal bredde helt bak til hekken på dekk, men har store overheng, og er smal i vannlinjen.

 

INNREDET: Ker 33 er lett bygget. Båten har en planløsning som minner om Xp33, men med mindre treverk. De franske båtene i denne klassen er enklere under dekk, og Mc Conaghy har lagt seg på denne stilen.

Skroget har ganske bra med volum, noe som også gjenspeiler seg under dekk, men cockpiten er lengre enn på turseilere i samme størrelse.

 

Ker 33

Loa 10,00 m

Bredde 3,36 m

Dybde 2,00 m

Vekt 3750 kg

Seilareal 66 kvm

Pris: 120 000 pund

 

COCKPIT: Båten har rorkulten flyttet akter, slik som Xp33. 

ENKEL: Planløsningen minner om Xp33, og innredningen er fri for treverk. 
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen