Rorkult eller ratt

Rorkult eller ratt

J/Boats har utviklet spesialmodell for shorthandseiling. Den mest fremtredende forskjellen er at rattet er fjernet. Se film.

Publisert Sist oppdatert

Trenden startet i Norge. Shorthandseiling, enten med en eller to om bord har blitt det store i hele Europa. Fordelene er enklere logistikk, og nye utfordringer. 

Franske verft har vært på ballen, og verftet JPK har oppstått fra intet og blitt et forbilde og markedsleder. Jeanneau har også funnet nisjen med sine Sun Fast-modeller. 

BEDRE KONTROLL: J/Boats følger med på hva som skjer, og har utviklet en ny versjon av J/111 med tanke på shorthandseiling. Båten har fått litt tyngre kjøl, og litt mindre seil for å stå på beina uten vekt på ripa. Den har også fått rorkult som gjør at rormannen kan enklere nå vinsjer og andre funksjoner i cockpiten, uten å miste kontrollen på kursen.

J/11S, som shorthandversjonen av J/111 heter har også doble ror. Dette gir mer motstand gjennom vannet, uten at måletallet synker, men to ror gir mer kontroll. Det er lettere å hente inn en feil, men kanskje enda viktigere. Jobben blir enklere for autopiloten.

TREND:  Det er ikke bare shorthandseilere som vil ha rorkult. Slik er det også i de store regattaklassene. I TP52-klassen har alle nybygde båtene rorkult. Av båtene som deltok i Super52 serien var det bare en båt med ratt. Samme trenden er det i Farr 40-klassen. Båten kunne leveres med ratt eller rorkult. I året VM var det nesten ingen båter med ratt, sannsynligvis er flere båter bygget om til rorkult.

ENKLERE: For regattaseilere betyr en enklere system som er billigere å lage, og har lavere vekt mye å si. Hanse sin nye modell 315 kommer standard med rorkult. Doble ratt koster 33 000 kroner ekstra. Dessverre er cockpiten designet for ratt. Rorkulten kommer for langt frem, og tar for mye plass. Ratt er derfor verdt den ekstra prisen.

Hansa har nok beregnet at målgruppen ønsker ratt, men leverer rorkult for å senke inngangsprisen.

MARKEDET STYRER: Majoriteten av seilere vil ha ratt. Dehler fikk en salgsløft da deres 32-foter fikk rattløsning. Skal du kjøpe en seilbåt med rorkult så mår du til spesialverft som JPK og Pogo. Selv RM som tidligere nektet å lever ratt, har innført denne løsningen på alle modeller bortsett fra den minste.

HVA MENER DU? Vi rorkult komme tilbake på turbåter også? Foretrekker du ratt eller rorkult?