Søk i arkivet

Bjørn-Vidar Bårtvedt
Bjørn-Vidar Bårtvedt
Åpent hus: Bjørn-Vidar Bårtvedt
Åpent hus: Bjørn-Vidar Bårtvedt
BESKYTTET: Cockpitløsningen til Moody er genial. Cockpitdørken er på samme nivå som salongen.
BESKYTTET: Cockpitløsningen til Moody er genial. Cockpitdørken er på samme nivå som salongen. Foto:
FERDIG: Hanse 675 er på vannet.
FERDIG: Hanse 675 er på vannet.
HANSE 350
HANSE 350

Seilbåtsalget 2016Reduserer forventningene

FjordSailing tror bruktbåtmarkedet kan bli bra i år.

FjordSailing Yachts i Bergen importerer tyske Hanse, som også omfatter Dehler og Moody, til Norge. Daglig leder Bjørn-Vidar Bårtvedt venter motvind for nybåtsalget i året som kommer etter at seilbåtimporten tok seg opp med nær 15 prosent i fjor. Derimot tror han at bruktbåtmarkedet kan nyte godt av lav kronekurs.

– Vi har nedjustert forventingen til importen av seilbåter i 2016 i forhold til 2015 som resultat av lav oljepris, stigende arbeidsledighet og svak kronekurs. Personer ansatt i olje relaterte yrker har jo tradisjonelt sett vært en stor kundegruppe for nye seilbåter, Bjørn-Vidar Bårtvedt til Seilas.

– Men med unntak av i Stavanger har vi ikke merket så mye nedgang ennå. Det vi imidlertid jevnt over ser, er en liten nedgang i antall henvendelser fra det vi kan betegne som yngre førstegangskjøpere, mens interessen fra de etablerte seilerne holder seg. Her er Dehler et godt eksempel på en god merkevare i så  måte.

Leveringstid

– Største salgsutfordring i 2016 for oss fremover blir nok leveringstid fra Hanse verftet. På flere populære modeller er dette nå allerede juni/juli. For dem som ønsker seg en ny båt i sommer, men er blitt sittende på gjerdet i høst i påvente av en styrking av kronekursen, vil nok løpet kunne være kjørt i slutten av januar. En annen grunn er at stort sett alle våre modeller bygges på ordre fra kundens spesifikasjon. De mangfoldige valgmulighetene for utstyrsspesifikasjon gjør det ikke gunstig å ta inn mange lagerbåter. De fleste vil  jo ved en så stor investering som ny båt over 30 fot selv velge farge på stoffer, treverk og nivå på dekksutrusning antall lugarer etc. Vi har også visningsbåter av de fleste modeller tilgjengelig allerede via kundebåter ved våre avdelinger i Oslo, Bergen og Stavanger.

 

Bruktbåt

Det blir spennende å se bruktbåtmarkedet i 2016, som burde ta seg opp om kronekursen forblir på dagens nivå en stund. En høyere aktivitet i bruktbåtmarkedet vil helt klart bidra positivt for nybåtsalget inn mot 2017, mange potensielle nybåtkjøpere er avhengig av å få solgt sin gamle båt for å få på plass finansiering av en ny.  Vi merker også at flere og flere søker et kjøp av bruktbåt via en forhandler for å sikre seg mot et dårlig kjøp. De bruktbåtene vi formidlet for kunder i 2015 gikk raskt unna. Vi ser nok nå et resultat av boomen for nybåtsalg i perioden 2006 til 2009, der mange båter nå kommer ut på bruktmarkedet. Ikke alle er like godt vedlikeholdt. Det er også importert og tilbudt en del charterbåter via agentfirmaer og brokers uten garantiansvar, som ikke alltid svarer til forventingene. Antall nyere bruktbåter på markedet er derimot blitt en mer sjelden vare en enn det  var for tre til fire år siden.

 

Seilas har testet mange av seilbåtene FjordSailing forhandler. Våre abonnenter kan fritt lese alle testene i vårt magasinarkiv som strekker seg  helt tilbake til 2006. Magasinarkivet finner du her.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen