Søk i arkivet

Foto:
MAST: Nuva MS6 har skjærtgårsjeepens funksjon, men kan også seile.
MAST: Nuva MS6 har skjærtgårsjeepens funksjon, men kan også seile. Foto:

Skjærgårdsjeep med mast

Er Nuva MS6 den ultimate hyttebåten for dem som ikke kan ta et valg?

SEIL: Båten har en karbonmast med moderne seilplan. Under båten er det en opptrekkbar T-kjøl. Også roret kan trekkes opp når båten går for motor.
SEIL: Båten har en karbonmast med moderne seilplan. Under båten er det en opptrekkbar T-kjøl. Også roret kan trekkes opp når båten går for motor.

Andrés Cárdenas er mannen bak Nuva MS6. Han ble sjef for Bavaria på slutten av 2008, og stod bak verftets nye design. Nå er hans unike kunnskaper blitt brukt for å ta frem en 20 fots båt som kombinerer det beste fra en seil og en motorbåt.

Båten har blitt testet i løpet av 18 måneders tid, og blir i disse dager lansert under båtmesse i Palma på Mallorca.

Lettseilt og sikker

Nuva MS6 skal være en enkel båt som krever minimalt med erfaring for å håndtere. Dne skal være enkel å transportere, enkel å rigge, og enkel å bruke. Båten er også synkefri.

Båten er designet av Barcelona Yacht Design (BYD) etter Andrés Cárdenas’ ideer.

Seiling og fart

Nuva MS6 får en karbonmast med et storseil på 17 kvadratmeter. Båten skal kunne seile på bare storseilet, men det er mulig å sette en flat gennaker på 14 kvm for lettvindseiling.

Båten skal være god for å seile 5-6 knop i 8 knops vind.

Nuva Yachts anbefaler en 70 hk motor. Den gir en marsjfart på 14 knop. En tilsvarende skjærgårdsjeep med samme motor har en marsjfart på over 20 knop.

Under motor er kjølen heist opp. Også riggen skaper motstand.

Selv om motoren er sterk nok, er nok ikke dette noe vannskibåt, selv om det sikkert hadde vært gøy med wakeboard med linen festet i mastetoppen.

Sol og vann

BRED: Cockpiten er utvidbar, som gir mer plass.
BRED: Cockpiten er utvidbar, som gir mer plass.

Cockpiten er unik. Båten er bygget for å slikke sol. Det er mulig på fordekket, eller akter hvor bordet kan senkes, og sittegruppen gjørs om til en stor solseng.

Sideskroget kan skyves ut for å skape større plass. Båtens bredde går fra 2,5 meter til 3,3 meter. Denne løsningen er ikke standard.

Det er ikke oppgitt noen pris på herligheten i pressemeldingen.

 

Om du liker konseptet, men ønsker en større båt, så kan denne være et alternativ. 

VARIASJON: Båten har et fleksibelt system i cockpiten.

VARIASJON: Båten har et fleksibelt system i cockpiten.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen