Færderseilasen

«Vema» kjemper i vindstilla.

«Vema III» i sekundstrid med «Magda XIII»

Eric Svenkerud manøvrerte 12 meteren «Vema III» til knepen seier blant de klassiske trebåtene. Men det holdt hard mot slutten.

Publisert Sist oppdatert

«Vema III» hadde fem minutter til gode på 15 meteren «Magda XIII» ved runding Medfjordbåen og klasseseieren syntes å være under kontroll. Den større «Magda» fikk imidlertid vist seg frem på den korte kryssen til Horten og i mål skilte det bare 1 minutt og åtte sekunder i «Vemas» favør. Sistnevnte ble dermed første båt i må utenom tur/glede klassen som hadde fri start fra morgenen av idag.

De to båtene er historiske i norske seilsportssammenheng. «Vema III» ble bygget for regning Georg Unger Vetlesen til KNS´ jubileumsregatta i 1933 og båten var lenge KNS flaggskip. Frithjof Larsen tok over båten etter jubileet, og faren, den legendariske Alfred W. G. Larsen som ville ha en båt han kunne være sikker på å slå sønnen med, fikk Johan Anker til å tegne 15 meteren «Magda XIII» i 1938. Sant nok, «Magda XIII» var den raskeste av de to, men det ble ikke mange møter båtene i mellom før verdenskrigen brøt ut i 1940. Da hadde Ingar Dobloug tatt over «Magda XIII» og omdøpt den til «Rollo» før Josef Terboven konfiskerte båten og var nær ved å ødelegge henne i krigsårene.

Dobloug restaurerte båten til gammel storhet etter krigen, men utstyrte henne med mesanmast og brukte henne bare til turseilas frem til båten ble solgt midt på sekstitallet. Deretter har «Magda XIII» levd en brogete tilværelse inntil hun ble restaurert av et italiensk ektepar som hadde forelsket seg i båten da de hadde leid den til sin bryllupsreise i Hellas. Det skulle vise seg at den nyrestaurerte «Magda XIII» kostet mer enn det smakte å eie den, og i 2014 overtok Einar Sissener i Sandefjord båten. Han har satt karbonmast på henne og økt seilarealet. Likevel holdt det altså ikke til seier idag over den veltrimmede «Vema III».