Søk i arkivet

IDYLL: Båten ble oppfattet som vrak der de lå strandet nær badestranden på Hvalstrand i Asker.
IDYLL: Båten ble oppfattet som vrak der de lå strandet nær badestranden på Hvalstrand i Asker.
DYRT: Det vil koste å bli kvitt båtvrakene. Jolle vil koster ca 3000 kroner, mens den største seilbåten på 30 vil fort koste 50 000. I tillegg kommer transport.
DYRT: Det vil koste å bli kvitt båtvrakene. Jolle vil koster ca 3000 kroner, mens den største seilbåten på 30 vil fort koste 50 000. I tillegg kommer transport.
JUNI: Båtene ble omtalt av SEILmagasinet  i juni, da lå de også delvis på grunna.
JUNI: Båtene ble omtalt av SEILmagasinet i juni, da lå de også delvis på grunna.
REDDET: Eieren fikk Redningsselskapet til å dra de to seilbåtene av stranden torsdag 11. august.
REDDET: Eieren fikk Redningsselskapet til å dra de to seilbåtene av stranden torsdag 11. august.

Ingen vrak i Leangbukta

I dag ble seilbåtene i Asker trukket av stranden og lagt i bøye etter anmodning fra båteier.

REDDET: C&C30 ligger i bøya mens Redningsselskapet drar av den mindre Firlingen.
REDDET: C&C30 ligger i bøya mens Redningsselskapet drar av den mindre Firlingen.

– Disse båtene er ikke noe vrak, forteller eieren av C&C30 som mange har irritert seg over denne sesongen og skapt overskrifter både på SEILmagasinet, Budstikka og VG. Eieren vil være anonym, og forteller at han har vært utsatt for flere uheldige omstendigheter. I uværet siste uken slapp dreggen, og båtene havnet i fjæresteine ikke langt fra Hvalstrand bad. Personen vi traff eier 30-foteren, mens sønnen hans eier Firlingen.

Mastebrekk og motortrøbbel

– Båten har egentlig båtplass i Strømstad, men uten seil eller motor er det utfordrende å få flyttet båten, innrømmer eieren. Båten mistet masten mens den lå til brygga på Holmen i fjor, og før maste var reddet var det renplukket for tauverk. Meningen er å få sveiset masten sammen igjen hos en ekspert i Slemmestad, men eieren vil helst få fikset motoren først.

Han mener at båten er helt kurant, og lover at den skal seile igjen. C&C er et veft i Canada, men C&C 30E er en europeisk modell bygget i Tyskland. Båten ble lansert på 70-tallet, og ble bygget ut på midten av 80-tallet. Det finnes flere slike i Norge, og de omsettes gjerne for rundt 100 000 om de er i OK stand.

Reddet av Redningsselskapet

– Du kan ikke stole på et anker over tid, forteller båteieren, noe han bittert fikk erfare. Ekstremt høytvann og uværsbyger gjorde at festet slapp og båtene drev på steinene. I dag under høyvann ble de dratt av stranden, og lagt i bøye i Leangbukta.

Eieren fikk glede av sitt medlemskap i Redningsselskapet. Forhåpentligvis får vi se båtene seile igjen. 

 

LES: Båtvrak til besvær. Flyttet til naturperle

LES OGSÅ: Lykken er en liten seilbåt

 

BØYE: Båtene ligger nå mer sikkert i en bøye i Leangbukta.

BØYE: Båtene ligger nå mer sikkert i en bøye i Leangbukta.

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen