Søk i arkivet

RESIRKULERT: På Nesøya har en daycruiser fra 70-tallet blitt kappet opp, og sendt til gjenvinning. Bare deler av skroget gjennstår.
RESIRKULERT: På Nesøya har en daycruiser fra 70-tallet blitt kappet opp, og sendt til gjenvinning. Bare deler av skroget gjennstår.
SØPPEL: I Sandvikselva ligger denne seilbåten på grunna.
SØPPEL: I Sandvikselva ligger denne seilbåten på grunna.
BAKERST: På mange opplagssteder står det båter som eieren har gitt opp. Det er tvilsomt om denne kommer på sjøen igjen.
BAKERST: På mange opplagssteder står det båter som eieren har gitt opp. Det er tvilsomt om denne kommer på sjøen igjen.
IDYLL: Båten ble oppfattet som vrak der de lå strandet nær badestranden på Hvalstrand i Asker.
IDYLL: Båten ble oppfattet som vrak der de lå strandet nær badestranden på Hvalstrand i Asker.
DYRT: Det vil koste å bli kvitt båtvrakene. Jolle vil koster ca 3000 kroner, mens den største seilbåten på 30 vil fort koste 50 000. I tillegg kommer transport.
DYRT: Det vil koste å bli kvitt båtvrakene. Jolle vil koster ca 3000 kroner, mens den største seilbåten på 30 vil fort koste 50 000. I tillegg kommer transport.

Vil innføre vrakpant på båt

Politikerne har fått øynene opp på utrangerte båter som et avfallsproblem. Venstre vil lokke båteiere med å innlevere sine vrak.

RESIRKULERT: På Nesøya har en daycruiser fra 70-tallet blitt kappet opp, og sendt til gjenvinning. Bare deler av skroget gjennstår.
RESIRKULERT: På Nesøya har en daycruiser fra 70-tallet blitt kappet opp, og sendt til gjenvinning. Bare deler av skroget gjennstår.

5000 båter blir årlig dumpet i Norge, og bare 20 prosent av båteierne tar seg bryet med å gjenvinne båtene sine. En rapport utført av Mepex på vegne av Miljødirektoratet fra 2015 viser at det sårt trengs en gjenvinningsordning for kasserte båter.

Sonarteknologi avslører at det dumpes båter på havets bunn, mens andre blir stående på båtoppstillingsplasser og forfaller, eller blir langt ulovlig på bryggeanlegg, uten at grunneier kan gjøre så mye. 

Noe må gjøres

Venstre mener tiden er overmoden på å innføre vrakpant på fritidsbåter.

–Samlet sett blir disse båtene et stort og sjenerende miljøproblem for kysten og havnene. I tillegg inneholder mange av båtene miljøgifter og annet farlig avfall og representerer derfor en forurensningsfare hvis de ikke blir tatt forsvarlig hånd om, sier Pål Farstad, stortingsrepresentant for Venstre i næringskomitèen.

POLITIKER: Pål Farstad fra Venstre vil innføre panteordning for båter.
POLITIKER: Pål Farstad fra Venstre vil innføre panteordning for båter.

Venstre vil innføre en vrakpant på 2500 som en gullerot for å få folk til å levere inn båten som avfall, i stede for å forlate, dumpe eller brenne dem.

Satser på gjenvinning

Ecofiber Recycling er et firma i Stavanger som satser på å resirkulere glassfiberkonstruksjoner, og tar gjerne i mot utrangerte båter også. Firmaet kan håndtere båter som kommer med veitransport, eller på egen kjøl.

– Vi kverner glassfiberskroget til biter. Avfallet har en verdi som fyllstoff, men gjør også betongsterkere, forteller Kjell Inge Svendsen. Han startet Ecofiber etter å ha blitt leding i oljeindustrien.

– Vi får inn avfall i glassfiber fra olje og landbruksindustrien også, og disse kundene har et mer bevist forhold til at det koster å bli kvitt avfall.

Svendsen kan ta i mot en hel båt, og ta hånd om sorteringsjobben. Noe av båtens innhold har en verdi, mens annet koster å bli kvitt som spesialavfall.

Blir dyrt

Kjell Inge Svendsen har ingen prisliste på hva det vil koste å bli kvitt båter. Pris må settes etter hva som skal gjøres, og mener det er penger å spare på å gjøre demontering selv.

– Jeg tok akkurat i mot en 15 foter, og den tar jeg 3000 kroner for å destruere. Den 30-fots lange seilbåten som ligger i Leangbukta vil koste ca 50 000 å bli kvitt, forteller gründeren.

Kjell Inge Svendsen mener at dagens båter vil få kortere levetid enn båtene fra 70-tallet. Dagens båter er også større og mer kompliserte. 

– Om båtene fikk en større skade før ble de reparert. Nå blir skadete heller båter kondemnert opplever rogalendingen. 

Komplisert med pant

Panteording fungerer på bil. Prisen du får igjen blir innbetalt i det bilen ble kjøpt. Ved innføring av panteordning så vil også båtene bli dyrere, men staten må betale for båtene som alt finnes ute blant folk når de leveres til destruksjon.

Når du leverer bilen trenger du ikke å betale for jobben som gjøres for å destruere bilen. Men båt vil dette bli langt dyrere. Hvem som skal ta den regningen er et ubesvart spørsmål.

– Alt i dag har forbrukerne betalt miljøavgift. Det er en slik avgift på råvarene som brukes i båten, forklarer Kjell Inge Svendsen i Ecofiber Recycling, men gründeren er usikker på om han får noe av miljøavgiften som er betalt for råstoffene. 

LES: Ingen vrak i Leangbukta

LES: Båtvrak til besvær. Flyttet til naturperle

LES OGSÅ: Lykken er en liten seilbåt

 

 

DYRT: Det vil koste å bli kvitt båtvrakene. Jolle vil koster ca 3000 kroner, mens den største seilbåten på 30 vil fort koste 50 000. I tillegg kommer transport.

DYRT: Det vil koste å bli kvitt båtvrakene. Jolle vil koster ca 3000 kroner, mens den største seilbåten på 30 vil fort koste 50 000. I tillegg kommer transport.

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen