Søk i arkivet

RØYK: Til tross for at motoren er relativt ny, blir det røyk og lukt under start av kald motor. Dette er nå redusert ved 2G Marine-diesel.
RØYK: Til tross for at motoren er relativt ny, blir det røyk og lukt under start av kald motor. Dette er nå redusert ved 2G Marine-diesel. Foto:

Driftsikkerhet handler om god diesel

Det finnes et drivstoffalternativ som løser mange problemer. Ulempen er litt høyere pris.

Dieselmotorer i biler er svært upopulære for tiden, men også i motorbåter velger mange heller en påhenger med bensin. I seilbåter er derimot diesel det eneste alternativet, bortsett fra elektrisk motor, som blir stadig mer aktuelt.

Det er imidlertid ikke motoren som er problemet. Det er dieselen. Drivstoffet lukter. Det gir partikkelutslipp som i verste fall er dødelig.

Du har sikkert opplevd det. Å komme hjem fra en seiltur og pakke ut...

Ønsker du å lese mer? Logg inn eller velg et abonnement:

Digitalt årsabonnement
Digitalt årsabonnement
kr 41 / mnd
    • NÅ! Bestill abonnement og vær med i trekningen av en Honda BF 2.3HK påhengsmotor
    • Tilbudet omfatter samtlige Pluss-saker på seilmagasinet.no
    • Alle digitale utgaver av SEILmagsinet siden 2006 i AppStore og Google Play
    • Ukentlig nyhetsoppsummering på mail.
     Les mer
Digitalt månedsabonnement
Digitalt månedsabonnement
kr 49 / mnd
    • Tilbudet omfatter samtlige Pluss-saker på seilmagasinet.no
    • Alle digitale utgaver av SEILmagsinet siden 2006 i AppStore og Google Play
    • Ukentlig nyhetsoppsummering på mail.
     Les mer
Seilmagasinet + Digital
Seilmagasinet + Digital
kr 66 / mnd
    • Få magasinet SEILmagasinet levert hjem til deg i tillegg til:
    • SEILmagasinet på dine digitale flater
    • Tilbudet omfatter samtlige Pluss-saker, digitale utgaver av SEILmagasinet siden 2006 i AppStore og Google Play.
     Les mer

Ønsker du papirutgaven? Se hele utvalget av abonnement.

Gå til toppen