Søk i arkivet

RESIRKULERT: På Nesøya har en daycruiser fra 70-tallet blitt kappet opp, og sendt til gjenvinning. Bare deler av skroget gjennstår.
RESIRKULERT: På Nesøya har en daycruiser fra 70-tallet blitt kappet opp, og sendt til gjenvinning. Bare deler av skroget gjennstår.

KNBF vil ha vrakpant og offentlig register

Kongelig Norsk Båtforbund(KNBF) er positive til å utrede en fornuftig miljømessig returordning for utrangerte fritidsbåter.

VRAKPANT: Kommunikasjonssjef Geir Giæver (bildet) i KNBF ønsker register og vrakpant på båter.
VRAKPANT: Kommunikasjonssjef Geir Giæver (bildet) i KNBF ønsker register og vrakpant på båter.
KNBF

Geir Giæver, Kommunikasjonssjef i KNBF har I dag sendt et åpent brev til klima- og miljøvernminister Vidar Helgesen hvor de påpeker utfordringene med båtvrak, og har en liste på løsninger på problemet.

Voksende problem

– I Norge har vi opp mot en million fritidsbåter. Og man regner at ens båt levetid er rundt 40 år. Noe som betyr ifølge Sjøfartsdirektoratet at det for tiden er det omtrent fire prosent av fritidsflåten som er mer enn 44 år gammel, mens rundt 19 % er mer enn 34 år gamle. Det vil si at det i de neste årene vil være ganske mange båter som kan komme i kategori som skal kasseres/ distribueres.

I 2017 kan det være omtrent 15000 båter som er klare for å kasseres. Avfallsmottakene er dessuten ikke tilpasset mottak av fritidsbåter. I prinsippet inneholder båtene ressurser som kunne vært gjenvunnet, men gjenvinning finnes det ikke noe system for, kommer det fram I brevet fra Geir Giæver i KNBF.

Register og vrakpant

KNBF har planene klare for hva som skal til for å få løst problemene. På kort sikt vil organisasjonen at det skal opprettes mottaksplasser som er sjø nære der kommunene får ansvar for å ivareta ordningen på en forsvarlig måte. Båten må levers inn her eller bli hentet mot en godtgjøring.

På lang sikt vil de ha et kostnadsfritt offentlig register. At produksjonsleddet pålegges en merkeordning, og at det etableres en vraktpant.

KNBF mener også at det bør forskes for å finne løsninger på hvordan avfall fra plastbåter kan gjenbrukes.

Jobber med en løsning

Miljødirektoratet har siden 2013 jobbet for å finne en løsning med å bli kvitt utrangerte båter. De foreslår en ny returordning med et gebyrfinansiert register for båter over 5,5 meter (18 fot). Gebyret skal finansiere gjenvinningen av båtvraket, og skal fordele denne kostnaden over båtens levetid kommer det frem av en artikkel på vg.no.

Båtliv har i flere år skrevet om problemstilingen med utrangerte båtrer. Les også:

Miljøproblemer med båter

15000 båter må kasseres

Kan bli dyrt

En 30 fots båt på ca 4 tonn koster ca 50 000 kroner å bli kvitt. I tillegg kommer transport. Om levetiden er estimert til 40 år, så vil prisen bli over 1000 kroner i året. I tillegg kommer kostnaden for administrasjon av registeret.

FORLATT: I Sandvikselva ligger det nå en forlat seilbåt. Slike syn blir stadig vanligere.

FORLATT: I Sandvikselva ligger det nå en forlat seilbåt. Slike syn blir stadig vanligere.

 

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen