Volvo Ocean Race

Ny poengberegning skal oppmuntre seilerne til større strategisk risiko

Sauementalitet hos seilerne fra forrige seilas har fått arrangøren til å foreta endringer

Publisert Sist oppdatert

Volvo Ocean Race vil revolusjonere poengberegningssystemet i 2017-18 for å oppmuntre seilerne til å ta større strategisk risiko ved å gi lagene bonuspoeng for seilasene på de to sydishavsetappene og den transatlaniske etappen fra Newport R.I. til Cardiff. Entypebåtene som hadde sin debut i 2014-15 bød på ekstremt jevn seiling der båtene fulgte hverandre som skygger jorden rundt. Ny poengberegning skal bryte opp dette mønsteret og oppfordre navigatørene til å ta sterkere individuelle valg.

Ny poengberegningsmodell

• High-point system

• De to etappene gjennom Sydishavet, fra Cape Town til Hong Kong, og Auckland til Itajaí, samt etappen over      Atlanterhavet mot slutten av regattaen, fra Newport til Cardiff, vi alle gi dobbel poengscore.

• Vinneren av hver etappe får ett bonus poeng (10 for a seier, 8 for 2. plass, 7 for 3. plass, etc)

• Ett bonus poeng for første båt rundt Kapp Horn

• Ett bonus poeng til laget med den raskeste seiltiden sammenlagt.

• Resultatene fra In-Port Series vil ikke elle sammenlagt, men vil være avgørende ved poenglikhet etter havsetappene.

Måtte foreta seg noe

Sjefen for Volvo Ocean Race, Mark Turner forklarer at sauementaliteten fra forrige race der seilerne hadde en tendens til å følge hverandre ligger til grunn for endringen. - Vi må gjøre noe for å oppmuntre til at lagene skal ta større strategisk risiko. Derfor endrer vi poengberegningssystemet, men vi vil også vurdere andre ting som  ‘stealth mode’, der lagene kan skjule sin posisjon for hverandre, samt å stoppe tilgangen på værdata slik at navigatørene fra tid til annen må stole helt på egne værobservasjoner.