Søk i arkivet

IS: Vinteren kom tidlig i år. I Leangbukta i Asker er det både is og snø.
IS: Vinteren kom tidlig i år. I Leangbukta i Asker er det både is og snø.

På tide med frostsikring av båten

Båten har det bra, både på land og vann, om ikke frosten får sprenge. Du trenger frostvæske, men vet du hvilken type du skal kjøpe?

TØM: Vanntanken bør tømmes før frosten setter inn, men det er umulig å få ut alt. Litt frostvæske kan hindre frostsprengning, men du må velge en type som ikke er giftig.
TØM: Vanntanken bør tømmes før frosten setter inn, men det er umulig å få ut alt. Litt frostvæske kan hindre frostsprengning, men du må velge en type som ikke er giftig.

Vinteren kom rakst. Selv om termometeret kryper ned mot minus 10 grader, så er det fremdeles plussgrader i sjøen. I Leangbukta i Asker er det dannet seg tynn is, men vinden hjelper å holde vannet åpent.

Frostvæske viktig

Det skumleste med frost er frostsprengning. Vannet utvider seg når det fryser, og det får selv metall til å ryke.

Det er båtens vannsystem, både for motor og vanntank og septik som må sikres. Det finnes ulike frostvæsker, og mange velger feil type. Det fører til unødig giftutslipp. Det finnes giftfri frostvæske som du også kan bruke i vanntanken på båten din.

Du kan selvfølgelig også frostsikre med varme, men det vil kreve mye strøm når det er sprengkaldt. 

HJELP: Vet du hva slags frostvæske du skal bruke i båten før vinteren?

HJELP: Vet du hva slags frostvæske du skal bruke i båten før vinteren?

Flere typer frostvæske

Frostvæske er et middel som er utviklet for å bruke i motorens kjølesystem. Det finnes to kjemityper, og flere undergrupper. Disse er igjen ofte solgt som konsentrat, eller ferdig utbladet. Det gjør utvalget forvirrende for forbrukerne. Lettere blir det ikke av at det meste selges som glykol.

Glykol er basert på to ulike kjemiske stoffer, etylen eller propylen. Etylen har bedre egenskaper mot frost, enn propylen, mens propylen er mindre giftig. Propylenglykol er ofte merket grønn.

To typer etylenglykol

SJØVANN: Det er enkelt å frostsikre sjøvannssystemet om man har sjøvannsfilter. Da er det bare å helde frostvæske oppi, men husk grønn type.
SJØVANN: Det er enkelt å frostsikre sjøvannssystemet om man har sjøvannsfilter. Da er det bare å helde frostvæske oppi, men husk grønn type.

For kjøleanlegget for motoren brukes den giftige typen. Etylenglykol har lavere viskositet enn propylene, det vil si at væsken renner lettere. Det kreves også mindre frostvæske for å oppnå samme frysepunktbeskyttelse.

Frostvæske basert på etylenglykol finnes i to typer, blå og rød. Selv om disse har samme kjemi, skal ikke blandes. Enda verre er det om du blander Etylenglykolbasertkjøleveske med Propylenglykolbasertkjøleveske.

Den røde koster mer, og har lengre levetid. Denne er vanlig å bruke på nyere motorer.

Etylenglykolbasert kjøleveske er til varmeveksleren på båten. Om den brukes på saltvannskjølingen, så slippes det unødvendig gift ut i sjøen. Etylenglykol fargerike og smaker søtt

Mindre giftig glykol

UFARLIG: Det finnes egen frostvæske for drikkevannsystemet, men denne er også basert på glykol.
UFARLIG: Det finnes egen frostvæske for drikkevannsystemet, men denne er også basert på glykol.

Propylenglykol derimot har bedre miljømessig egenskaper. Den skal ikke drikkes, men giftnivået er svært lavt. Propylenglykol er derfor egnet til å kjøre inn i motorens sjøvannssystem. Det vil både hindrefrostspreng, og redusere rustangrep. Når stoffet spruter ut av eksosanlegget til våren, så blir ikke miljøsyndene store heller.

Du kan også kjøpe giftfri frostvæske. Også denne er Propylenglykol basert. Den giftfri versjonen skal egne seg for båtens vvs-system. Frostvæsken er også smakløs. Det er nok en fordel å skylle godt igjennom før du drikker vannet fra tanken etter å ha brukt dette, men det vil ikke være giftig.

Propylenglykol brukes også i kroppspleieprodukter, snus og mat.

Lukket eller åpent

Om båten ligger i sjøen, så er det alltid en diskusjon om kranen på skroggjennomføringene skal være lukket, eller åpne. Argumentet for å holde de åpne er at gjennomføringen er plassert dypt under vannlinjen hvor vannet ikke fryser. Noen mener også at de skal stå med gløtt, slik at isen har en vei å presse seg om vannet fryser. Selv har jeg dem lukket. Fyller frostvæske fra innsiden med lukket kran. Åpner opp, slik at frostvæsken renner ned i kranen, og lukker.

Om båten står på land, er det en fordel å ha kranen åpne.

Husk også å demonter dusjen i cockpiten. 

 

IS: Så lenge båten og isen ligger stille, blir ikke skroget skadet av is. Men seil og jolle ville nok ha godt av en tørr oppbevaring.

Gjør båten klar for vinteren

Les større sak fra SEILMagasinet 8/2013 og tips for vinterklargjøring her. 

 

SIKRING: Om du fjerner tilkoblingene fra batteriene, er du sikker på at batteriene ikke vil bli tappet i løpet av vinteren.

Sjekk bateriene i vinter

Les sak om stelle og vedlikehold av batteriene om vinteren. 

VENTIL: Skroggjennomføringene skal stenges om båten ligger i vannet.

VENTIL: Skroggjennomføringene skal stenges om båten ligger i vannet.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen