Søk i arkivet

TREG: Najad 320 er bergnet av ARC å være den tregeste båten under årets seilas. Slik er det ikke blitt. 32-foteren henger seg på 40-foterne.
TREG: Najad 320 er bergnet av ARC å være den tregeste båten under årets seilas. Slik er det ikke blitt. 32-foteren henger seg på 40-foterne.

ARCs tregeste deltager ligger godt fremme

Najad 320 imponerer under ARC. Comfortina 32 «Mosaikk» er kortere, men Najad 320 «Babette» er ikke like rask i følge ARCs måletall.

SOLO: Rune Myringnes seiler alene på langtur, men fått med seg to seilere for Atlanterhavet.
SOLO: Rune Myrvågnes seiler alene på langtur, men fått med seg to seilere for Atlanterhavet.

– Jeg kan komme i mål etter premieutdelingen og vinne sammenlagt, forteller Rune Myrvågnes på «Babette». Myringnes har ikke dårlig tid. Båten har deltatt i ARC før, men ikke skipperen. Han kjøpte båten brukt i 2010, og demonterte langturutstyret, og satte det vekk i boden. Det var bare en tilfeldighet at det ikke ble solgt. 

Familien holder seg hjemme

Med en kompakt båt kan Rune Myringnes gjennomføre en drøm. Han har seilt deler av turen sydover alene. Første del hadde han med seg sin voksne sønn. Fra Portugal til Kanariøyene tok han med en franskmann som stod på brygga og ville seile. Det var ingen god ide. Franskmannen ble sjøsyk med en gang, og etter å tatt sjøsyketabletter, så sov han 18 timer i døgnet. 

– Da jeg kom opp på vakt, så lå han å sov i cockpiten. Heldigvis gikk det bra, men det var ikke slik jeg ville ha det. Etappen ville vært bedre å seile alene. 

Under ARC tar jeg med meg to nordmann. De har hatt et par dager om bor før avreise. Det hadde gått bra med to også, men med tre, så er det mer slingringsmonn. Det er også enklere med aktiv seiling, forteller Myringnes. Målet er å komme trygt over. 

– Familien kommer over for å bli med i Karibia. 

LAS PALMAS: «Babette» i Las Palmas, dagen før avreise til Karibia.

LAS PALMAS: «Babette» i Las Palmas, dagen før avreise til Karibia.

Mye gammelt

– Kjøper du en båt fra 80-tallet for langtur, så regn med motorbytte. Selv en velholdt motor fra denne tiden er en risiko. Også elektronikken må byttes. Jeg har brukt ca 300 000 i oppgraderinger for langturen, og det med en båt som hadde mye utstyr. Radaren fungerer, og har egen skjerm. Radar fungerer bra i kombinasjon med AIS. Selvstyrer er også et stort pluss. Det øker sikkerheten, og fungerer uten strøm. Jeg har også oppgradert riggen med en avtagbart kutterstag og stormfokk.

START: «Babette» holdt høyt tempo ut fra start.
START: «Babette» holdt høyt tempo ut fra start.

Skal ikke bli sist

Premieutdelingen er 17. desember. Målet er å være fremme på St. Lucia den 15., men 11. er realistisk. Det var påmeldt en tregere båt, «Westerly Storm», som var 10,7 meter, men denne båten trakk seg før start. Selv om Myringnes satser på en trygg seilas over, har han skrapt bunnen for groe, for å ikke miste fart. 

Langt igjen

I skrivende stund ligger «Babette» som båt nummer 147, og har en Oceanis 40 rett foran seg og en Hallberg-Rassy 372 like bak. 32-foteren er omgitt av langt større båter. Farten er på 5,3 knop, og den har 1422 nm igjen. Båten ligger som nummer 2 i Cruising H-klassen. Den ligger som båt nummer 8 av de norske, og har seks bak seg.

TRACKING: «Babette» ligger like bak midten av feltet.

TRACKING: «Babette» ligger like bak midten av feltet.

 Kommentarer

Atlantic Rally for Cruisers

ARC, eller Atlantic Rally for Cruisers er et arrangement hvor langturseilere seiler i flokk over Atlanterhavet. Rallyet blir arrangert av World Cruising Club. Ruta går fra Las Palmas på Grand Canaria til St. Lucia i Karibia, og er på 2700 nm. Det deltar over 200 båter, og mer enn 1200 seilere.

ARC gir trygghet for seilerne, som blir sporet over havet. For å delta må båtene utstyres etter en sikkerhetsliste, og alle båter blir sjekket før avreise.

ARC har de siste årene også hatt et tilbud for seilere som vil oppleve Kapp Verde, lengre sør. Disse seiler ARC+ som består av to etapper. Første på 850 nm, og andre på 2150 nm. Det deltar fem norske båter i ARC+.

Norske båter i ARC

Anneke, Beneteau Oceanis 343, Øyvind Nilsen

Aurora Polaris, Discovery 55, Terje Håland

Babette, Najad 320, Rune Myrvågnes

Cubaneren, Wasa 55, Karl Otto Book

Endorphine II, Bavaria 47 AC, Erik Welin-Larsen

Frigg, Elan Impression 434, Klaus Udesen

Marlene, Comfortina 42,Espen Nygaard

Mosaikk, Comfortina 32, Eirin Nygård

New Deal, Hunter 36, Roald Tveit

Njord. Alubat OVNI 445, Bengt Andersen

Numa, Leopard 46, Steinar Hem

Seas The Day, Jeanneau Sun Odyssey 439, Erik-André Olsen

Shekina, Discovery 55, Geir Magne Årvik

Solskinn, X-452, Andreas Nikolai Bjørn-Hansen

Tiffin, Arcona 400, Martin Bøhm-Pedersen

 

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen