Søk i arkivet

STRØM: Nå kan du få betteriet fra elbilen BMW i3 til båten.
STRØM: Nå kan du få betteriet fra elbilen BMW i3 til båten.

Elbil-batteri på vei til sjøs

Elektriske båter er ett hakk nærmere en gjengs realitet takket være tysk teknologi.

ENERGI: Det nye batteriet har både BMW og Torqeedo-logo på
ENERGI: Det nye batteriet har både BMW og Torqeedo-logo på.

Suksessen med elbiler retter også oppmerksomheten mot elbåter. Torqeedo var den første aktøren som tok dette markedet på alvor. De startet med praktiske påhengere med litiumbatteri og nå har de løsninger for mange typer båter. Utfordringen er rekkevidde. Her kommer BMW inn.

For seil og motor

Torqeedo har motorer også for tyngre båter. Elektrisk fremdrift er mest egnet for deplasementsbåter, men Torqeedo har også motorer for planene båter. Til dem kreves mye energi. Den kraftigste elmotoren bruker 50 kW på full fart. Da er kraften sammenlignbar med en 80 hk bensinmotor. Deep Blue, som er navnet på den kraftige elmotoren, kommer både som innenbords og utenbords motor. Den fins også i to utgaver, med høyt turtall for planende båter og lavt turtall for deplasementdbåter.

KRAFTIG: Torqeedos største motor, Deep Blue har kraft tilsvarene 80 hk
KRAFTIG: Torqeedos største motor, Deep Blue har kraft tilsvarene 80 hk
Torqeedo GmbH

Mange mindre seilbåter bruker påhengsmotorer fra Torqeedo. 

33 kW batteri

Litiumbatterier for maritimt bruk er kostbare. Batteriene som Torqeedo nå har levert med den kraftigste motoren, koster ca. 150 000 kroner. Batteriet kan lagre 12,8 kWh. Det betyr at den kraftige motoren kun kan kjøres i ett kvarter på full fart.

Torqeedo har ikke publisert detaljer rundt det nye samarbeidet de har inngått, men om det er snakk om BMW i3s oppgraderte batteri, har det 33 kWh. Det gir nesten tre ganger rekkevidde. I praksis blir forbruket halvert, bare ved å slakke litt på gassen til en båt som planer, så sannsynligvis vil en lett båt med et slikt batteri kunne gå i flere timer, og kanskje ha opp mot 50 n mil i rekkevidde i plan.

Store volumer

BMW produserer elbiler i stort volum. BMW i3 var Norges mest solgte bil i november, og det er første gang en modell fra BMW topper denne listen.

En årsak til det gode salget er bilens oppgraderte batteri på 33 kWh som kan gi opp mot 300 km rekkevidde på veien.

Torqeedo har ikke publisert noen pris på batteriet fra BMW, men sier at det egner seg godt for deres bruk. Konstruksjonen gjør det egnet for bruk i båt.

Også generator

Nytt fra Torqeedo er også en generator, spesielt utviklet for elektriske motorer og tilpasset Deep Blue. Generatoren gir 25 kW, noe som er den halve energien motoren krever på fullfart.

NIMBUS: Med et lettdrevet skrog i lav hastighet er den nye 305 Drophead som skapt for elektrisk motor, men best på lave hastigheter.
NIMBUS: Med et lettdrevet skrog i lav hastighet er den nye 305 Drophead som skapt for elektrisk motor, men best på lave hastigheter.

Nimbus og Hanse satser

Nimbus 305 Drophead er siste modell fra det svenske verftet. Båten har fått et skrog uten planingsterskel. Skroget er optimalisert for en hastighet mellom 0 og 22 knop, noe som gjør den egnet for elektrisk motor.

Nimbus 305 Drophead kan bestilles med Torqeedo Deep Blue med 1800 rpm, turtallet for høy hastighet. På nettsiden til Nimbus er alternativene to eller fire batterier på 128 kWh. Ett batteri fra BMW i3 vil kunne være et mer prisgunstig alternativ. 

Også Hanse tilbyr nå sin minste seilbåt med elmotor fra Torqeedo. Med et stort batteri er dette et spennende alternativ til diesel.  

 

GREENWAVE 515

Båtliv testet Greenwave 515 med Torqeedo elmotor i 2010. 

Les: Vårtur uten utslipp

 

 

EL: Hanse har satt en elmotor på roret på sin 31-foter. Det gir også en suveren manøvrering.

EL: Hanse har satt en elmotor på roret på sin 31-foter. Det gir også en suveren manøvrering.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen