Søk i arkivet

COCKPIT: Båten skal være enkel å håndtere. Vinsjene er flyttet bak til rormannen. Karmene er høye i fremre del av cockpiten.
COCKPIT: Båten skal være enkel å håndtere. Vinsjene er flyttet bak til rormannen. Karmene er høye i fremre del av cockpiten.

Her er nyhetene på Boot i Düsseldorf

Det er flust med spennende båter på årets meste. De fleste av båtene nominert til Årets Båt i Europa er på plass.

Det er mest store båter som får premiere i Düsseldorf. I hvert fall når det gjelder verdenspremierer, men det er svært mange spennende alternative båter på messen i år. De fleste av dem er båter nominert til Årets Båt i Europa, båter som kanskje aldri hadde funnet veien ut av Frankrike, hadde det ikke vært for denne viktige prisen.

NY: Italienske Maurizio Cossutti har gitt linjene på nye Bavaria C57

Bavaria tenker nytt

Den største nyheten i Dusseldorf er Bavarias nye 57-foter. Den er ikke bare verftets største båt, men den er også første båt i en helt ny serie fra det tyske verftet. Bavaria har valgt italiensk design. Båten blir mer sporty, men også enklere å håndtere. 

Bavaria har også nye folk i utviklingsledelsen. Det virker som de gjør mye riktig om dagen. 

Charterbåt fra nyttverft

More 55 er testet av Seilas i april, men båten vises for første gang for et stort publikum. Båten er bygget for å tåle å krysse Atlanterhavet, samtidig i komfort for 10-12 personer. Båten er konstruert av Maurizio Cosutti som også står bak Bavaria 57C.

NY: Elan GT5 er første modell i en ny serie fra Elan.

Endelig noe fra Elan

Elan er tilbake, også i Norge. Elan GT5 ble lansert i Paris, men blir også ett av trekkplastrene i Dusseldorf. Båten på 40-fot er basert på Elan 400, men med nytt overbygg, og ny innredning. Båten kommer også til Sjøen for Alle.

Lettere langturseiler

Allures viser sin mye 45-foter bygget i aluminium. Båten tilbys med ballast i bunn av skroget, eller med en svingkjøl med ballast, ala Pogo. Den nye løsningen flytter ballasten dypere, noe som reduserer behovet vekt.

NY: Sense 57 blir presentert under utstillingen i Cannes i september.

Nyheter fra Beneteau

Verdens største båtprodusent har en rekke nyheter. Oceanis 38 og 35 vises med ny innredning. Sense 51 er en oppgardering av Sense 50, mens Sense 57 er en helt ny båt. 

Solid fra Nederland

Bestevaer 45ST PURE var egentlig nominert til Årets Båt, men den eneste som var bygget ble solgt, og det gjorde at verftet ikke kunne stille. Båten i aluminium er bygget solid, og skal ha løsninger som reduserer behovet for vedlikehold.

 

Dufour med flaggskip

Dufour har introdusert en helt ny linje båter med mer luksus. Dufour Exclusive 56 ble lansert i Paris rett før jul. I Dusseldorf kommer også Exclusive 63.

Oppgradert Hanse

Hanse har modernisert sin 575 som nå lanseres som Hanse 588. 575 har solgt i store antall, og nyheten vil tilby enda mer luksus. En unik funksjon er at eierlugaren er helt lydisolert.

Dagsturbåt på 37 fot

Nederlandske Saffier lanserer sin største modelle. 37 foteren får tøffe linjer, og har et original plassering av styreposisjonen. Båten veier under 5 tonn, og god plas i cockpiten, og en enkel innredning. 

 

Sentercockpit fra Estland

Saaare 46sc er utviklet av seilere fra Finland, men båten er bygget i Estland. Karl-Johan Stråhlmann star bak konstruksjonen. Båten er et alternativ til Hallberg-Rassy og Najad.

Dette er tredje modell fra verftet. Det står også en 38 og 41-foter på programmet. 

Seilbåt med stor påhenger

Nuva MS6 er en skjærgårdsjeep med mast. Båten har et skrog som kan foldes ut, og som øker cockpiten. Den seks meter lange båten kan ha en 70 hk på hekken.

 

DE EKSLUSIVE

Swans tøffeste

Club Swan 50 er en ekstrem entype regattabåt med detaljer hentet fra TP52. En båt er alt solgt til en svenske, og ryktene sier at en nordmann også er i kjøpsprosess. Dessverre vil båtene bli i Middelhavet.

Turbåt i karbon

Baltic er på plass i Dusseldorf med en superrask turseiler på 67 fot, produsert så lett som over hode mulig. Lav vekt gir mindre krefter, som gjør båten enklere å håndtere. Bedre seilegenskaper skal redusere bruk av motor. 

Skreddersøm til 25 mill

Contest er på plass med sin nye 67-foter. Vi var om bord i modellen i Cannes og ble mektig imponert. Dette er en båt som bør prioriteres ett besøk.

 

Ny serie fra X-Yachts

X4 er nominert til Årets Båt og er på plass. Det er også X6, storebroren på 60 fot. En skikkelig milsluker, med det meste av komfort. 

 

LINJER: Hallberg Rassy 44 har elementer fra tidligere båter, men har moderne linjer. Jeg syns det har blitt en vakker båt.

Radikalt fra Hallberg-Rassy

Vi testet Hallberg-Rassy 44 rett før jul og ble imponert. Båten er ett stort skritt fram, og vil nok sette en ny mal for verftet. Størrelsen er også ideell for konseptet. 44 foteren tilbyr det meste av funksjoner som 48 har. 

Solaris med enda en nyhet

Solaris 50 ble kåret til Årets Båt i fjor. På Dusseldorf i fjor kom lillesøsteren på 47 fot. I år blir en storesøster på 55 basert på samme oppskrift. Få verft har et så tett modellprogram.  Verftet lanserer også en 68 foter før sommeren.

Engelsk luksus

Oyster er også på plass og viser frem sin 67-foter. Båten har et moderne skrog med doble ror og rett baug. Du kan jo sammenligne den med Contest 67 og Baltic 67 for å se hvilken du vil ha.

 

NOMINERTE TIL ÅRETS BÅT I EUROPA

 

Familieturseiler

Rask langturseiler

Django 12.70 er en båt bygget for seiling under tøffe forhold. Båten kan beskrives som er turversjon av Class 40. Den er lett, har mye seil, og er innredet for å kunne bo om bord på skrå.

 

En smak av luksus

Jeanneau utvikler sin yacht-serie for luksuriøse seilbåter. Nyheten på 50-fot blir seriens minste modell, og bygger på samme ideer som 54-foteren som ble nominert i fjor. Båten får klassens største lugarer, og en smart cockpit.

 

Trendy trebåt

RM970 er nyeste modell fra det innovative franske verftet. RM er et verft i sterk vekst og har klart det ved å gå egne veier. 32-foteren er diger for lengden, og har sannsynligvis også gode seilegenskaper. Den utstilte båter er kjøpt av Francois Gabart. 

 

Smått og lekkert

J&J har konstruert en 22-foter for Østerrikske Sunbeam som viser at også små båter kan være kule. Båter er bygget for å kunne bli dratt på henger, men har køyer for fire. Den har ett lettdrevet skrog og veier 1,3 tonn.

 

Performance Cruiser

Sporty båt for alle

Dehler 34 er en kameleon. En båt som både egner seg for turseiling, men kan spekkes opp til rendyrket racing. 34-foteren får en bredt skrog med mye volum. Båten har potensialet til å ta opp arven etter Dufour 34 Performance her hjemme.

 

Høy fart i stil

Grand Soleil 58 er en modell som viser verftets nye retning. Seks båter er solgt før første båt var satt i vannet. Flaggskipet er renere i linjene, og enklere å seile for et begrenset mannskap. Bak skroglinjene står Umberto Felci, som også har tegnet Dufour I mange år. Også interiøret har fått et løft.

 

Definisjonen på Performance cruiser

J/112e ligger helt opp til kategoriens definisjon. Båten erstatter J/109 som ble en stor suksess. J/112e har alt vist at båten har klart å følge forgjengeren på regattabanen, samtidig til by mer komfort og plass under dekk.

 

Den trendy franske

Ofcet 32 er en båt laget av et verft med stor suksess i Mini Transat. Nyheten har linjer fra Marc Lombard, som også står bak RM og flere Jeanneau. Ofcet 32 er tilpasset IRC, men får linjer ingen har sett. Kanskje en trendsetter.

 

For lange strekk

Pogo begynner å bli godt kjent her hjemme. Deres nye 36-foter er perfekt for Norge. Båten er liten nok for shorthandseiling, men byr på nok volum for turseiling. Dessverre blir måletallet på denne typen alt for høyt for å kunne hevde seg på regattabanen.

 

Luksuriøse seilbåter

 

Den ultimate ekspedisjonsbåten

Garcia utvilet en 45-foter etter langtureksperten Jimmy Cornells ideer. Garcia  Exploration 52 er bygget over samme konsept. Båten skal fungere både i tropene som i arktiske strøk, samt tåle en storm.

 

Luksus fra Beneteau

Oceanis Yacht 62 er første modell ut i Beneteaus nye serie av store seilbåter. Båten blir prisgunstig for størrelsen, men skal by på komfort og stil til langt mer kostbare konkurrenter.

 

Eneste fra Skandinavia

X-Yachts har utviklet en helt ny serie seilbåter. X4 er en 42-foter som blir mer komfortabel en båtene i Xp-serien, men sprekere og mer moderne enn Xc-serien. En tung kjøl vil gjøre båten sjøsterk og trygg.

 

Elegant racer

Italia 12.98 har linjene fra sine søsken, men fått en racingkjøl fra Italia 9.98. 42-foteren har klassisk hekk, men er ellers en svært moderne båt. 

Flerskrogsbåter

 

Utfordrer Lagoon

Lucia 40 fra Fountaine Pajot er en katamaran på samme størrelse som Lagoon 39, men lettere av vekt. Verften mener også at plassen er smartere utnyttet.

 

Størst på katamaraner

Lagoon har enorm vekst. Den nye 42-foteren følger opp stil og konseptet til Lagoon 39.

Lugarene er større og løsningen i cockpiten bedre. Større vinduer gir enda bedre utsikt, samtidig skal båten seile bra.

 

Bavaria på to skrog

Nautitech 46 er første modell utviklet etter at Bavaria kjøpte den franske flerskrogsprodusenten. 46-foteren følger samme konsept som Nautitech 40 som ble utviklet før Bavarias oppkjøp.

 

Gjør havet mindre

Outremer 4x er for langturseilere med dårlig tid. Båten er bygget for å seile 200-300 nautiske mil døgnet. Katamaranen er innredet og utstyrt for turseiling, men har smalere skrog og er trangere under dekk enn typiske turkatamaraner.

 

Spesielle båter

Moderne gaffelrigg

Bihan 6.50 er en dagseiler konstruert av Finot Conq med en spesiell rigg. Båten er vakuumstøpt, og veiere bare 750 kilo. Skroget har moderne linjer. Båten ble først bygget som en «oneoff», men er nå satt i produksjon.

 

For sporty turseiling

Seascape 24 er en modell mellom 18 og 27-foteren. Båten er laget for sporty turseiling, og kan trekkes med henger. Båten har et seilareal i forhold til vekt som en Melges 24, og skal fly på slør.

 

Sjøens lekreste

Spirit Yachts i England bygger trebåter med klassiske linjer, men moderne undervannskrog. Spirit 47CR er bygget for å kunne seile langt, og leve om bord. 47-foteren har lange overheng, men det er allikevel plass til to lugarer.

 

Enkel foiling

Easy to fly er et prosjekt fra Absolute Dreamer. Katamaranen skal foile i svært lett vind.

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen