Søk i arkivet

NY: Bavaria C57 har plass til en 2,8 meter RIB i hekken. Båten er over fem meter bred bak.
NY: Bavaria C57 har plass til en 2,8 meter RIB i hekken. Båten er over fem meter bred bak.
BLÅTT: Blått skrog er tilbake, ikke bare hos Bavaria, men også Solaris og Oyster.
BLÅTT: Blått skrog er tilbake, ikke bare hos Bavaria, men også Solaris og Oyster.

Bavarias fremtid er her

Bavaria C57 ble avduket på båtmessen i Düsseldorf i dag. Vi fikk en eksklusiv titt.

DEKK: Det er madrasser både her og der på dekk. Rulla til forseilet er gjemt under dekk. Båten er selvslående fokk.
DEKK: Det er madrasser både her og der på dekk. Rulla til forseilet er gjemt under dekk. Båten er selvslående fokk.

Det var mange fremmøtte da Bavaria lanserte sine nyheter. Bavaria C57 er første modell ut i en helt ny serie fra det tyske verftet. Bavaria har valgt italienske Maurizio Cossutti  som designer, en man som har tegnet båter for Italia Yachts, Salona og More. Faktisk har Bavaria hentet krefter fra More/Salona for den tekniske delen av den nye Bavariaen. 

Mye volum

Båtens store bredde overrasker. Hekken er enorm. Skroget er som en Open 60. To ror er helt nødvendig på et slikt skrog. En bredde på 5,25 meter gir ikke bare økt stabilitet, det gir også svært mye volum under dekk. Båten er ganske brutal i sin fremtoning. På mange måter minner den om Beneteau Oceanis Yacht 62.

Verftet har valgt å male skroget blått, en farge som ser ut til å være tilbake. Blått vil bli et valgmulighet, sammen med grått, eller standard hvitt.

For solslikkere

Utearealet er enorm. Også cockpiten minner om Oceanis Yacht 62. To bord gjør det enklere å passere. Bordene kan senkes, og danner da to dobbeltsenger. Det er også satt av plass til soling på fordekket, og under bommen. 

I aktertofta er det en utendørs bysseseksjon. 

57-foteren er laget for å håndteres av to personer. Alle liner er ført tilbake til rormannen. Det gjør fremre del av cockpiten svært ren. Båten får selvslående fokk. Dette er en løsning som Hanse alltid har hatt, som nå alle kopierer. 

STIL: Innredningstilen er ny. Det er mer italiensk.
STIL: Innredningstilen er ny. Det er mer italiensk.

Økt standard

– Vi har forsøkt å skape noe nytt, forteller produktsjef Alexander Berg til SEILmagasinet. Det har de klart. Den utstilte båten har en innredning av valnøtt. Treverket er mørkere, og har et mer eksklusivt uttrykk. Lys eik eller standard mahogany er fremdeles et valg. Båten har panel av rustfritt stål ved byssa og lærdetaljer. Alt er med på å skape et inntrykk av kvalitet. 

Byssa frem

Også planløsningen under dekk er ny. Den utstilte båten har tre lugarer og tre bad. Eierlugaren er forut. Lugarene akter er imponerende. På grunn av båtens bredde er det god høyde over køyene. Jollegarasjen stjeler ikke volum av lugarene akter.

Byssa er flyttet frem til hovedskottet. Den er todelt og breier seg over hele skrogets bredde. Med salongen lengre akter blir den enda bredere. 

Vakuumstøp

Alle båtene fra Bavaria blir nå støpt med vakuumteknikk. På C57 er det brukt vinylester i stede for polyester for å binde galssfiberen. Vinylester er et sterkere lim, og vil eliminere frykten for plastpest. 

Litt dyrere

C57 er litt dyrere enn Cruiser 56 som den erstatter, men den er også større og bedre bygget. Båten kommer i to versjoner, i Holiday-versjonen for chartermarkedet, eller style for privatmarkedet. Holiday-versjonen starter på 416 000 euro med 19 prosent moms, Style 446 000. På en slik båt utgjør ekstrautstyret en stor del av kostnaden. Med det en slik båt fortjener av utstyr vil den havne på ca seks millioner kroner. 

VOLUM: Bavaria C57 er en friskt puss under dekk.

VOLUM: Bavaria C57 er en friskt puss under dekk.

 

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen