Søk i arkivet

LANGTUR: Allures har en opphøyet salong. Midtre benk er en del av kjølkassen til den opptrekkbare kjølen.
LANGTUR: Allures har en opphøyet salong. Midtre benk er en del av kjølkassen til den opptrekkbare kjølen. Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:

Nyeste modell fra Allures

Franskmenn kan bygge langturbåter. Vi tok en titt på Allures 45.9 på båtutstillingen i Düsseldorf. 

PREMIERE: Allures 45.9 er en av flere båter med verdenspremiere på messen i Dusseldorf.
PREMIERE: Allures 45.9 er en av flere båter med verdenspremiere på messen i Dusseldorf.

Allures 45.9 bygger videre på Allures 39.9 som det er blitt solgt noen av i Norden. Båten har et skrog i aluminium og overbygg i glassfiber. Det gir en litt mykere form enn om det skulle ha vært produsert i aluminium. Allures har også utviklet en teknikk for å dobbeltkromme aluminiumsplatene, som gjør at skroget ikke har synlige kanter. 

Allures 45.9 tiltrakk seg et stort publikum på Boot-utstillingen, også mange fra Skandinavia. Det er for tiden en stor interesse for denne typen båter.

Valgfri kjøl

Båten har en elegant innredning med moderne løsninger. Forgjengeren, Allures 39.9, er egentlig 42 fot, så den nye modellen oppleves ikke som veldig mye større. Nyheten har en langsgående bysse og en opphøyet sittegruppe slik som Allures tidligere modell på 44 fot. Dessuten har Allures 45.9 er stort stuerom i baugen, perfekt for store seil. 

Det som skiller denne fra tidligere modeller er at den også kan leveres med en svingbar senkekjøl med ballasten i kjølbladet. Det gjør at ballasten kommer dypere enn om den skulle ligge inne i skroget, og totalvekten kan reduseres. Det nye kjølalternativer er tilsvarende det Pogo-verftet har hatt stor suksess med, men det koster også ekstra. 

– Mange er nysgjerrige på den nye kjøl-løsningen, men foreløpig har ingen kjøpere valgt denne. Lavere vekt gir bedre egenskaper i lett vind, men slik disse båtene brukes, så betyr det svært lite. Løsningen med ballasten i skroget gir også en rask båt, og dette valget kan gi fordeler på lens, forteller Bo Lennström hos Lange Maritime, som som selger båten både i Norge og Sverige.

DELT: Badet forut er gjort mindre ved å flytte vasken ut i eierlugaren.

DELT: Badet forut er gjort mindre ved å flytte vasken ut i eierlugaren.

Ny vri

Den utstilte båten har to bad og to lugarer. Det aktre badet har tilgang til stuerommet akter. Badet forut har en ny løsning. Her er vasken flyttet ut av badet, noe som gjør at det tar mindre plass i eierlugaren. 

Allures er flinke til å utnytte båtens volum. Det er godt med skuffer og stuerom. 

SVENSK: Bo Lennström forteller at det er enklere å få nordmenn ned til Dusseldorf enn ut på Orust i Sverige.
SVENSK: Bo Lennström forteller at det er enklere å få nordmenn ned til Dusseldorf enn ut på Orust i Sverige.
Seilas A Nissen-Lie

Tilpasset Norden

Bo Lennström i Lange Maritime har fått utviklet en utstyrspakke tilpasset vårt bruk som omfatter isolert skrog, varmeapparat, baugpropell, sprayhood osv. 

– Vi setter av god tid til kunden ved overlevering i Frankrike, og passer på at alt er 100 prosent før eieren legger i vei, forteller Bo Lennström.

Allures 45.9 koster 409 700 euro uten moms, men da seilklar, utrustet for Norge levert i Frankrike. Det betyr at du har en båt klar for langtur for 4,5 millioner kroner. 

 

LANGT: «Ymir» har seilt 15662 nautiske mil siden båten ble levert fra verftet i 2013. Båten har gitt Geir Evjen store opplevelser.

Geir Evjen har en Allures 39.9

LES: Ha alltid en plan B. 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen