Søk i arkivet

KLARE: Gutta legger nå ut i Nordsjøen med Shetland som mål.
KLARE: Gutta legger nå ut i Nordsjøen med Shetland som mål.

Klare for ShetlandsturEn solskinnshistorie en vinterhelg

Raymond Myhre og Andre Rønningen måtte bryte turen til Shetland på grunn av autopilot feil. Nå er feilen rettet. 

PROBLEM: Drivenheten til Raymond Myhres autopilot er slitt i stykker. Den må fikses før kursen settes mot Shetland.
PROBLEM: Drivenheten til Raymond Myhres autopilot er slitt i stykker. Den må fikses før kursen settes mot Shetland.

– Det er helt fantastisk. Totalt ukjente mennesker har stilt opp for å hjelpe oss, det er helt fantastisk, forteller en fornøy skipper på telefonen. Raymond Myhre  har seilt sin First 42 fra Fredrikstad for å delta på Up Helly Aa på Shetland som starter på tirsdag, men fredag røk autopiloten, og duoen snudde og seilte til Tanager, utenfor Stavanger. 

Les: Heftig tur med dramatikk over Nordsjøen

Drar i kveld

– Vi hadde to muligheter. Få med en tredjeperson, slik at vi kunne håndstyre, eller skaffe deler til autopiloten. Vi fikk både ekstra mannskap, og nye deler, forteller Myhre. Nå er det bare å få satt sammen autopiloten, og legge utpå. 

Hjerterom

– Det var Marius Saurdal Nesvold som hjalp oss ut av knipen. Han bor i Hauge i Dalane sydøst for Egersund. Han tilbød oss husvære, og har disket opp med mat, og familien har bakt kake. I tillegg har han fått en venn til å dreie ut kopier av tannhjulene som er ødelagt, samt kjørt oss rundt i distriktet, forteller Myhre. 

NYTT: Nye tannhjul i drivenheten til autopiloten.
NYTT: Nye tannhjul i drivenheten til autopiloten.

Tannhjul i plast

Båten til Myhre har en autopilot fra Raymarine. Den har fungert i over 15000 nautiske mil. Drivenheten skal takle båter opp mor 20 tonn, det dobbelte av Myhres First 42, men forholdene i Nordsjøen ble for tøffe. 

– Det finnes slike tannhjul i metall. Det er det første jeg skal gjøre når jeg returnerer fra turen, forklarer Myhre. 

Tre rev og stormfokk

– Vi legger ut med tre rev og stormseil. Dessverre er vinden nå mer i trynet, forteller Myhre. I Nordsjøen skal vinden blåse fra Nord nordvest, dreiene mot nordøst i morgen. Det vil gi Myhre gunstige forhold. På det meste vil det blåse 9 m/s, men minkende. Distansen er på 215 nautiske mil. Kurs 290 grader. Du kan følge båten via AIS så lenge den er i rekkevidde her. 

TØFT: Raymond Myhre og Andre Rønningen fikk tatt video av forholdene i Nordsjøen på fredag.

 

Hadde 72 knop på vindmåleren. 

Første video fra Nordsjøkrysningen

 

DREID: Nye tannhjul til autopiloten er spesiallaget.

DREID: Nye tannhjul til autopiloten er spesiallaget.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen