Søk i arkivet

FREMME: Leo Johansen, André Rønningen og Raymond Myhre opplevde særdeles tøffe forhold i Nordsjøen, men kom i havn med både helse og båt i behold.
FREMME: Leo Johansen, André Rønningen og Raymond Myhre opplevde særdeles tøffe forhold i Nordsjøen, men kom i havn med både helse og båt i behold.

Brutalt i Nordsjøen

S/Y «Elise» er trygt fremme på Shetland etter en tøff tur fra Tanager.

FILLER: Det eneste som røk om bord var letrekket rundt cockpiten.
FILLER: Det eneste som røk om bord var letrekket rundt cockpiten.

– Det er det verste været jeg har opplevd. På slutten var det den grove strømsjøen som gjorde seilasen brutal, forteller Raymond Myhre på telefon fra Lerwick.

S/Y «Elise» la ut fra Tanager mandag morgen og var fremme i ettermiddag etter 33 timer i Nordsjøen. 

– Vi har en vesentlig lengre utseilt distanse, fordi det var tøft å holde båten på rett kurs, forteller Myhre. 

Orkan styrke

Akkurat nå blåser det 37 knop inne i Lerwick havn. Det er stille i forhold til hva Leo Johansen, André Rønningen og Raymond Myhre opplevde i Nordsjøen. 

– Vi så vindmåleren opp i 78 knop. Heldigvis hadde vi beslått storseilet, og hadde kun en meter av forseilet rullet ut. På slutten var den litt vest for syd, slik at vi fikk vinden forenom tvers, forklarer Myhre. På slutten seilte de med en vindvinkel på mellom 80 og 60 grader. 

LES: Første video fra Nordsjøkrysningen. 

Ville surfer

– Båten klarte seg bra. Det eneste som gikk i stykker var letrekket som ble blåst i filler. Vi hadde også problemer med autopiloten. Jeg antar det er rorgiveren som skaper problemer, forteller Myhre. 

– Det var noen ville bølger som vi surfet ned. Hadde loggen oppe i 20 knop, men bare for noen sekunder. Jeg har aldri opplevd noe lignende, forteller Myhre.

S/Y «Elise» er en Beneteau First 42 fra 1980-tallet.

Bra med tre

– Det er tungt å styre båten i slikt vær. Vi gikk en-times vakter hver, så det ble en del timer ved rattet og to timer under dekk. Varmeapparatet stod og gikk hele veien. Vi måtte også kjøre motor for å lade batteriene, forteller Myhre.

De fikk også spist lapskaus på boks – til og med varmet opp maten. 

S/Y «Elise» gikk inn til havn i Tanager for å fikse autopiloten.

LES: EN solskinnshistorie en vinterhelg.

Krever erfaring

Tre båter har nå i januar krysset Nordsjøen i dårlig vær. Nordsjøen er et av de farligste farvannene å seile i på jorden, og denne tiden av året er den verste. De to andre seilte solo.

– En slik seilas krever mye erfaring. Jeg har seilt mye solo og vet hva som ventet. Det betyr mye å ha med seg gode folk. Begge forstod hva som måtte gjøres, og det gjorde at jeg kunne senke skuldrene. Slapp å være barnevakt, forklarer Myhre.

Alle om bord har lang erfaring med tøffe seilaser, også alene i båten.

– Men jeg seiler ikke tilbake under slike tøffe forhold.

Sigurd Utbjoe og Erik Aanderaa seilte solo i hver sin båt, og var fremme på Shetland på lørdag.

LES OGSÅ: Heftig tur med dramatikk over Nordsjøen.

I HAVN: S/Y Elise i havn i Lerwick på Shetland.

I HAVN: S/Y Elise i havn i Lerwick på Shetland.

 

 Kommentarer

Nordsjøseilas i januar

Ideen til å krysse Nordsjøen i januar var det Sigurd Utbjoe fra Stord som kom opp med. Han utfordret sin arbeidskollega Erik Aanderaa om en soloseilas over til Shetland for å feire vikingfestivalen Up Helly Aa. Utbjoe og Aanderaa jobber begge med sikkerhet i Nordsjøen. Erik Aanderaa er også blitt profilert takket være videor for tøff soloseiling i ulike stormer. 

Raymond Myhre lot seg inspirere av utfordringen og seilte alene fra Fredrikstad til Mandal hvor han fikk med seg en venn. 

Et par timer etter at de la ut fra Mandal sviktet autopiloten. De valgte å dra inn til Tanager for å reparere. Fra Tanager fikk de med seg en tredjemann.

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen