Søk i arkivet

Verdens største seilskip i Norge

«Sailing Yacht A» er for øyeblikket i Kristiansand for å sette av mannskap. 

EIER: Andrey Melnichenko har nettopp overtatt verdens største seilskip.
EIER: Andrey Melnichenko har nettopp overtatt verdens største seilskip.

«Sailing Yacht A» er bygget i Kiel på verftet Nobiskrug for russeren Andrey Melnichenko. Båten ble i forrige uke overlevert til eieren, og er på vei til Spania hvor båten kommer til å bli liggende. 

Den 470-fots lange yachten har hatt med seg mannskap fra verftet på turen fra Kiel, og disse blir nå satt i land, og tar flyet tilbake til Tyskland. 

Stengte Kastrup

I går passerte «Sailing Yacht A» Danmark, men de 90 meter mastene i karbon er alt for høye for å komme under broen mellom Danmark og Sverige. Men inn mot land, ved Kastrup går veien under sjøen. Her kunne fartøyet passere, men med fare for flytrafikken. I følge velinformert kilde måtte Kastrup holde igjen flytrafikken i noen minutter da «Sailing Yacht A» passerte. 

SPOR: AIS-tracking viser fartøyets kurs til Kristiansand.
SPOR: AIS-tracking viser fartøyets kurs til Kristiansand.

Ni måneder forsinket

Det var stor ståhei i Kiel da båten forlot verftet. Båten har blitt ett landemerke for byen. Den har da også ligger på verftet langt lenger enn planlagt. Båten skulle vært overlevert i sommer, men Melnichenko var misfornøyd med skrogfargen. Hele skroget ble slipt ned, og lakkert på nytt, på eierens regning. Folk på verftet mener at det er umulig å se forskjell på fargen fra i fjor, og den fartøyet på 12 700 tonn har fått nå. Phillippe Starcks har skapt båtens linjer som har fått landet mottagelse. Båten er høy og har åtte dekk. 

LES: Galskap på 470 fot

DIMENSJONER: En person blir som maur om bord i «White Pearl»
DIMENSJONER: En person blir som maur om bord i «White Pearl»

Hybriddrift

«Sailing Yacht A» er en konstruksjon full av nytenkende teknologi. Fartøyet kan karakteriseres som en motorseiler, og er klassifisert som en seilfartøy. Under overfarten til Kristiansand lå farten på mellom 10 til 11 knop. Foruten vindkraft, så har fartøyet både diesel og elektrisk framdrift. To elmotorer på 4300 kW står for fremdriften, men seilskipet har også to dieselmaskiner på 3600 kW. Propellene har en kontrollerbar stigning. 

Avansert rigg

Seilskipet har tre karbonmaster på 90 meter. Masten er roterbar, og står fritt, uten vant og stag. Masten er bygget av Magma Structures i England, mens rullebommen er bygget av Future Fiber i Spania. Det er Doyle Sailmakers i USA som har sydd seilene. Disse rulles ned i bommen når de ikke er i bruk, helt automatisk, selvfølgelig. Seilene har en moderne form, og inneholder karbonfiber for å bli formstabilt. Seilet er trukket med tafetta for å redusere slitasje. 

Riggen som Dykstra & Partners kan overføres til skipsfart for å gjøre transport av varer mer miljøvennlig. Fartøyet skal ha kostet eieren 3,7 milliarder kroner. 

Du kan følge fartøyet via AIS her. 

LANDEMERKE: «Sailing Yacht A» var et vanlig syn i den tyske byen.

LANDEMERKE: «Sailing Yacht A» var et vanlig syn i den tyske byen.

 Kommentarer

De største seilyachter

1. «Sailing Yacht A» 470 fot

2. «Sea Cloud»  316 fot

3. «Eos» 305 fot

4. «Athena» 295 fot

5. «Maltese Falcon» 285 fot

6. «Mirabella V» 246 fot

7. «Phocea» 236 fot

8. «Aglaia» 216 fot

9 «Felicta West» 211 fot

10 «Islander» 192 fot

Sailing Yacht A

Lengde 142 meter

Bredde 24,8 meter

Dybde 8 meter

Seilareal 3747 kvm

Mannskap 66 personer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen