Søk i arkivet

MILJØ: Det selges flere snekker fra Cresent med elmotor, enn med diesel.
MILJØ: Det selges flere snekker fra Cresent med elmotor, enn med diesel. Foto:
Foto:
PLASS: Med elmotor forsvinner motorkassen.
PLASS: Med elmotor forsvinner motorkassen. Foto:
Foto:

– Elmotor er mest populært i Sverige

Cresent viser frem en snekke som du kan få med diesel eller med el. Salgstallene av Allure 20 Electric overrasker. 

EKSPERT: Henrik Nilsson jobber hos Mastervolt i Sverige, og har satt sammen motorpakken som leveres i snekka.
EKSPERT: Henrik Nilsson jobber hos Mastervolt i Sverige, og har satt sammen motorpakken som leveres i snekka.
Seilas A Nissen-Lie

– I fjor solgte vi ti slike båter, åtte med elmotor, og to hadde diesel, forteller Henrik Nilsson til Båtliv. Prisen er den samme for de to alternativene, men med elmotor så går den helt uten støy og lukt, samt at dørken blir større. Ulempen er en begrensing på rekkevidden. 

– Den typiske kjøperen har en Tesla i garasjen, har elbåteksperten erfart. 

Mer kraft

Elmotoren som sitter i Cresent Allure 20 Electric er på 3 kW. Dieselmotoren er på 12 hk. 

– Elmotoren har høyere akselerasjon, og gir kraften med en gang. Det gjør at det er enklere å manøvrere med det elektriske alternativet, forklarer Henrik Nilsson. Motoren er fra Bellmarine som bygges i Nederland. Den er vanntett. Motoren går på 48 volt, og propellen er satt direkte på motoren.

– Produsenten har gode dager om dagen. Snart vil det bli forbudt med fossilt drivstoff på båtene i kanalene i Amsterdam, og alle båtene må bygges om til eldrift, både store og små, forklarer Nilsson. 

Blybatterier

I standard utgave selges båten med åtte 100 amp AGM-batterier. Det gir en driftstid på tre timer på full fart. Da går snekka 5,5 knop. Med 4 knop som marsjfart tar det hele 11 timer før strømmen tar slutt. Henrik Nilsson har også  et litiumalternativ. Ett 12 volt, 100 Ah LiFePo4-batteri selger Henrik Nilsson for 14 000,-

– Etterspørselen er høy. Jeg har solgt 20 batterier bare denne uken. Særlig fiskere som bruker el-motor for å holde båten i posisjon etterspør dette, fordi det lades kjapt, og veier lite.

Snekka koster 320 000 svenske kroner. Ønsker du motoren som sitter i snekka, så  koster den 46 565,- svenske kroner med styringsenheten. Batteripakken som er standad har en kapasitet på 200 Ah på 48 volt (9,6 kWh), koster 25 000 kroner. Dette er består av ått AGM-batterier. Litium-batteripakken med tilsvarende energimengde koster 120 000 kroner. Fordi denne pakken kan utnyttes bedre, og lader raskere, vil kapasieten oppleves som det dobbelte av AGM. Litium har også en forventet lengre levetid. 

GREENWAVE 515

 

Båtliv testet elbåten Greenwave 5151 i 2010.

Les: Vårtur uten utslipp

 

PAKKEN: Foruten elmotor så kreves det lader og styringsenhet.

PAKKEN: Foruten elmotor så kreves det lader og styringsenhet.

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen