Søk i arkivet

SJØSATT: #149 kom på vannet denne uken i Sør Afrika. Båten har norsk eier, og skal til Norge.
SJØSATT: #149 kom på vannet denne uken i Sør Afrika. Båten har norsk eier, og skal til Norge.

Splitter ny Class 40 til Norge

I disse dager sjøsettes Class 40 nummer 149, bygd i Sør-Afrika. Den er en av flere nye slike båter. 

RIGGING: #149 får selvfølgelig en karbonmast. Sjekk det doble overvantet. Det skal gi litt av effekten som tre salingshorn, men spare vekt og vindmotstand.
RIGGING: #149 får selvfølgelig en karbonmast. Sjekk det doble overvantet. Det skal gi litt av effekten som tre salingshorn, men spare vekt og vindmotstand.

Class 40 er blitt en internasjonal klasse for havseiling og vokser i utbredelse. Klassen har eksistert i 12 år, og det er nå 149 båter registret. Fem nye blir bygd i vinter, og den første av dem skal til Norge. 

Femte generasjon

Class 40 startet med Pogo 40 som ble utviklet som en superrask havseiler med litt komfort. Båten satte en standard for en boksregel med klare restriksjoner for å holde kostnadene nede. Dagens Class 40 er langt fra Pogo 40, men det er fullt mulig å kjøpe en brukt båt til en hyggelig pris og samtidig hevde seg internasjonalt. 

Class 40 byggenummer 149 er bygd av Cape Racing Yachts i Sør-Afrika. Båten er designet av Owen Clarke Design, samme designfirma som stod bak første «Solo», som også var første generasjon Class 40 fra dette design-kontoret. Den nye blir generasjon fem, en generasjon nyere enn «Solo2».

Verftet har også enda en «Cape 40 5G» på gang som også skal seile i Europa til sommeren. 

Rekker Færder’n

– Båten ble satt på vannet 22. februar 2017. Foreløpig plan er å seile båten hjem fra Storbritannia til Norge i slutten av mai, begynnelsen av juni, forteller båtens eier, Henrik Bergesen til SEILmagasinet.

Han er ny i det norske shorthanded-miljøet, men har mange sjømil på baken fra «Berge Viking». 

Henrik Bergesen har også ambisjoner om å delta i Normandy Channel Race, som er den viktigste regattaen for Class 40-seilerne. Allerede nå er det 20 båter påmeldt fra seks ulike nasjoner. 

Klasse i vekst

Også i USA er det fart i Class 40-klassen. Det vil for 2017 sesongen bli satt opp to trofeer, et for Europa og et for USA. I Europa vil GP Guyader, Normandy Channel Race, The Sables-Horta, Rolex Fastnet Race, Transat Jacques Vabre være de tellende regattaene. Fastnet Race blir stort. Regattaen ble solgt ut på få timer, og det vil være 35 Class 40 på startstreken. 

Bortsett fra «Solo» og «Solo2», er det to Pogo 40 samt en Pogo 1250 i Norge – i tillegg til #149. Det gjør at det til sammen er seks slike båter i Norge nå. 

NY: «Solo2» kom først over mållinjen under HH Skagen Race, til tross for bidevind mye av veien. Båten er lagd for slør på åpent hav.

Les også: Nytt leketøy skal gi resultater

Vi var ute og seilte med Rune Aasberg i «Solo2» i 2016. Se film, og les saken her.

 

JOLLE: Class 40 er bygget for å plane. #149 har fått en flat bunn som også gir økt skrogstabilitet.

JOLLE: Class 40 er bygget for å plane. #149 har fått en flat bunn som også gir økt skrogstabilitet.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen