Søk i arkivet

SEMINAR: Asker Seilforening holdt sitt andre seminar for langturseilete i begynnelsen av mars.
SEMINAR: Asker Seilforening holdt sitt andre seminar for langturseilete i begynnelsen av mars. Foto:

Nyttig mat for langturdrømmere

Asker Seilforening holdt «Dypvannsseminar» for andre gang, med fullt hus i Vollen.

VALG: Ragnar Kvam var veldig usikker på om å ta valget dra eller bli hjemme. Han endte opp på havet i 14 år.
VALG: Ragnar Kvam var veldig usikker på om å ta valget dra eller bli hjemme. Han endte opp på havet i 14 år.
Seilas A Nissen-Lie

Seminaret holdt sted på Oslofjordmuseet i Vollen som et perfekt sted for slike arrangement. Asker Seilforening hadde satt sammen en bra pakke av foredragsholdere med en god miks av nyttig informasjon, og inspirasjon. En stor del av publikum i salen har planer om egen langtur i nær eller fjern fremtid. En del hadde også gjennomført egen langtur, og kunne komme med nyttig tilleggsinformasjon.

Å ta valget

Ragnar Kvam startet showet, og fokuserte på det å ta det store skrittet. Journalisten måtte si opp jobben, selge huset, og kjøpe båt for å komme seg av gårde. I Karibia kom det opp ett nytt valg. Forstette rundt jorda, eller seile hjem. Panamakanalen var som en bro, og i Stillehavet var det bare en vei videre, den lange veien. Kvam ble borte i 14 år.

– Mentale forberedelser er viktig. Bruk Nordsjøen i kuling som øvingsfelt. Du må like å seile på havet, du må takle kjedsomhet, lære å leve i nuet,anbefalte det erfarende langturseileren.

Sjekk båter før avreise

Are Wiig skal seile Golden Globe, jorda rundt non-stop alene i gammelt utstyr i 2018/2019. Han er også båttaksmann, og vet mye om hva som kan gå galt.

– Masseproduserte båter fungerer på langtur, men ikke legg i vei før båten er grundig sjekket, oppfordret Wiig. Han mener at spesielt skader rundt kjølen på grunn av grunnstøtinger kan være et potensiell fare. Selv grunnstøtinger i lav hastighet hak få bunnrammen til å løsne fra skroget, og det vil få kjølen til å bli løs. Skadene vil vokse over tid, og kan ende med at kjølen faller av.

Wiig anbefalte også å gjøre enkle tiltak for å gjøre skott i forskipet og foran roret vanntett. Han advarte mot å bruke bunnstoff med kobber tett mot rorstammen, og at både rorstamme og skroggjennomføriner må sjekket for korrosjon før avreise. Hna ga tips for å hindre at rorbladet deler seg, og anbefaler bedre brannsikring av båten.

Hoppet i det

Kleng og Anne Bråtveit overrasket salen, og gjorde ikke det alle tilhørerne var kommet for å gjøre. Den unge familien kjøpte båt i Karibia uten seilerfaring. Enda mer imponerende var at de la i vei med en baby på fire måneder. Ekteparet har vært ute i syv år, men har hatt perioder i Norge. Under veis har familien også økt til fem.

– Vi har tilegnet oss informasjon ved å snakke med seilere vi har møtt under veis. Kunnskapen har vokst med små skritt. Å ha god tid har gjort det mulig, avslører familien under foredraget. De sier også at barna aldri har vært syke i båten, men har blitt snørrete og forskjølet straks de er i hus i Norge.

– Å aktivisere barna er et konsept vi ikke oppdaget før vi var hjemme. Båten er som en stor lekegrind, og er et perfekt sted for de så, erfarer langturseilerne.

Kommunikasjon til havs

Stian Mauritz kunne glede publikum med at det har blitt mye billigere å kommunisere via satellitt de siste årene. Eksperten forklarte om de ulike systemene, og mente man bør definere sine behov før man går til innkjøp av utstyr.

KIRURG: Jon Ramm-Pettersen liker å seile når han ikke operere på sykehus.

KIRURG: Jon Ramm-Pettersen liker å seile når han ikke operere på sykehus.

Tips for skipsapoteket

Lege og seiler Jon Ramm-Pettersen gikk igjennom diverse senarioer av medisinsk karakter som kan oppstå på havet. Hvordan tolke ulike signaler fra kroppen for å sette en diagnose. Hvordan tolke bryst og magesmerter. Hva dette kan være, og hvordan det kan behandles, og ikke minst, når man må tilkalle hjelp utenfra.

Videre ble gjennomgått behandling av brannskader, hypotermi og hodeskader smat tips om hva et skipsapotek bør inneholde.

Rigg klar for havet

Christen With mente at svært mange seilbåter i dag har en rigg tilpasset kystseilas, og anbefalte et kutterstag for å sette et hardvindseil for tøffe forhold. Videre vil ett kuttestag med sjekkstag støtte opp masten. Mange master har for dårlig støtte i lengderetningen, noe som fører til pumping. Pumping av rigger øker slitasjen, som igjen vil gi slitasjebrudd med rigghavari som resultat. With påpekte også viktigheten av å ha en bra trim på seilene.

– God trim gir bedre balanse i båten, som igjen gir mindre påkjenning for rormann eller autopilot.

Seilmakeren mener også at dacron er et ypperlig valg for langturseilere, fordi en slik seilas gir for det meste medvindseiling. Avansert formstabil duk gir mest mening på kryss, mener With.

Strøm om bord

Leif Henrik Bryn-Petersen fra CT Marine avsluttet seminaret med informasjon om hvordan få nok strøm om bord. Han gikk gjennom styrker og svakheter om solcellepanel, vindmølle og slepegenerator, og fortalte litt om nye løsninger som brenselcelleanlegg og litiumbatterier.

– Med moderne løsninger og en kraftig inverter, så er det ikke lenger behov for å investere i en generator i båten, hevder eksperten. 

 

ARRANGØRER: Morten Sollerud, Valborg Stiansen og Ole Gunnar Tveiten står bak seminaret.

 

LES: Økt kunnskap gir trygghet

Seminar om seiling på havet. 

FAMILIE: Kleng og Anne Bråtveit hadde med sin to minste, Edgar og Miti på langturforedraget. De to barna har vokst opp i seilbåt.

FAMILIE: Kleng og Anne Bråtveit hadde med sin to minste, Edgar og Miti på langturforedraget. De to barna har vokst opp i seilbåt.

Seilas A Nissen-Lie

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen