Søk i arkivet

Foto:

SEILMAGASINET NUMMER 2/2017Digital-utgaven er ute nå

Årets andre utgave av SEILmagasinet kom fra trykkeriet i dag. Samtidig er sakene fra magasinet tilgjengelig digitalt. Abonnenter kan lese dem nå.

Spekket med mye innehold foreligger nå en ny utgave av SEILmagasinet. Det er snart sesongstart, og rett rundt døren er den store båtutstillingen Sjøen for alle. Slikt får båtfolket til å våkne og bli inspirert. Det kan du også bli av innholdet i det nye SEILmagasinet:

Du finner alle artiklene i magasinarkivet

Du finner også magasinet i Appstore og Google Play. Kollega Jørn Finsrud i Båtliv har lagd en oppskrift på hvordan du finner magasinarkivet der.

Ikke abonnent? Vel, du kan tegne abonnement i ulike varianter for å få tilgang til alle artiklene.

Dette er innholdet

Den nye Grand Prix-klassen
Noen båter har potensiale til å plane – andre har det ikke. Denne forskjellen i egenskaper har ledet frem til den nye klassen Fast 40+.

AIS gir økt sikkerhet
AIS gjør det mulig å se og bli sett på sjøen. Teknologien får stadig nye bruksområder og blir derfor en viktigere del av båtens utstyr.

Båtcharter i Polen
Polen er ikke det første landet du tenker på når det kommer til båtcharter og båtopplevelser. Men om du vil oppleve noe helt annerledes, kan det være et alternativ.

Grønn på Grønland
En gjeng ungdommer seilte i en helt vanlig First 31.7 og de er kommet tilbake med en rapport som konkluderer med at du slett ikke trenger å være en modig mann med stort skjegg og aluminiumbåt for å seile dit. Men tøft var det til tider.

[Artikkelen fortsetter under bildet]

LANDKJENNING: Miki Fjord, var vår første grønlandske ankringsplass. Trikset er å finne en plass som er dyp nok til at båten går klar, men grunn nok til at større isfjell ikke kommer inn. De mindre skyver man bare unna med en «tuk».

LANDKJENNING: Miki Fjord, var vår første grønlandske ankringsplass. Trikset er å finne en plass som er dyp nok til at båten går klar, men grunn nok til at større isfjell ikke kommer inn. De mindre skyver man bare unna med en «tuk».

FOTO: Maja Østbye


Hvordan er det å bo i båt?
Hvorfor skal man egentlig bo på land når man kan bo i en båt? Charlotte Brattberg har stilt seg spørsmålet og forteller hvordan livet som båtboer er.

Vårens nye båtutstyr
Strømmen av nytt båtutstyr har ikke avtatt og tekniske hjelpemidler utgjør en stadig større andel. Vi har sett på de viktigste nyhetene og de mest fremtredende trendene.

En Hallberg uten Rassy
Mistral 33 er en klassisk båt som så dagens lys i regi av Bengt Hallberg – og den ble skapt før Christph Rassy overtok verftet.

[Artikkelen fortsetter under bildet]

HALLBERG-RASSY 44

HALLBERG-RASSY 44

FOTO: Axel Nissen-Lie


Forsikringskludder
Å få reparert og dekket skaden etter én grunnstøting kan være kurant. Langt vanskeligere kan det bli når båten grunnstøter en gang til.

Hallberg-Rassy følger dagens trender
Hallberg-Rassy-verftet er et verft som er kjent for kun å foreta forsiktige kursendringer i sin modellutvikling, men Hallberg-Rassy 44 representerer noe helt nytt fra det tradisjonsrike verftet.

Vinduene ble tette til slutt
Mange produsenter – ikke minst på 1970- og 1980-tallet – valgte å skru pleksiglass-ruter over lysåpningene i hyttesidene. Nå, 30–40 år etter er de en kilde til lekkasjer og irritasjon. Vi har funnet frem til noen metoder som kan løse problemet.

Bunnstoff som holder i to år
Å smøre bunnstoff på båten er ikke akkurat vårens morsomste oppgave, og mange vil bli glad om de kan slippe unna med å gjøre det annet hvert å. Det tenkte Jotun da de lanserte Jotun Supreme. Vi har prøvd bunnstoffet i to år – og det ser ut til å leve opp til intensjonene.

[Artikkelen fortsetter under bildet]

TEST: Vi stoffet en IF med vanlig Nonstop og Nonstop Supreme våren 2015. Høsten 2016 sjekket vi hvor stor groe-hindrende effekt bunnstoffene hadde hatt.

TEST: Vi stoffet en IF med vanlig Nonstop og Nonstop Supreme våren 2015. Høsten 2016 sjekket vi hvor stor groe-hindrende effekt bunnstoffene hadde hatt.

FOTO: Axel Nissen-Lie

KNS’ nye orkesterleder
Kongelig Norsk Seilforening er Norges mest toneangivende seilforening, og når foreningen nå har fått en ny leder med mange meninger og synspunkter, kan det være grunn til å lese hva han har å si.

Abstraksjoner om havet
Ingen kan male blåfarger som kunstneren Irma Salo Jæger, sies det. Hun er for tiden aktuell med en stor utstilling på Henie Onstad Kunstsenter i Bærum. Maleriene hennes er abstrakte og inspirert av havet.

Vet du hva som skjer i America’s Cup?
At to og to båter seiler mot hverandre er i utgangspunktet enkelt, men programmet, utslagningssystemet og hva slags båter aktørene i America’s Cup kan benytte, er etter hvert blitt så infløkt at det er vanskelig for en legmann å følge med. I denne utgaven får du en oppklarende guide som fører frem til den store finalen i midten av juni.

[Artikkelen fortsetter under bildet]

FLYR: Det blir tffe dueller under America\'s Cup som starter 16. mai. Båtene har et potensial å seile over 40 knop.

FLYR: Det blir tffe dueller under America\'s Cup som starter 16. mai. Båtene har et potensial å seile over 40 knop.

Seilforbundets nye sportssjef
Rigo de Nijs heter mannen som skal føre norsk seilsport frem til medaljer i OL i 2020. Hvordan han skal klare det og hvilke tanker han har, kan du lese om i nyeste utgave av SEILmagasinet.

SeilNorges viktigste møte finner sted 25. mars
Seiltinget arrangeres på Lillestrøm 25. og 26. mars – og det er der kursen for fremtiden stakes ut.

En hyllest til kongen
30–40 klassiske 8-metere er ventet til Hankø når VM foregår på der i sommer. Der deltar kong Harald med «Sira» – og mange kommer for å hylle den 80-års jubilerende seileren.

Kampen for tilværelsen
Helt siden Bundefjorden Seilforening ble stiftet rett før 2. verdenskrig, har medlemmene kjempet for et sted å være. Nå er de nærmere målet enn noensinne.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen