Søk i arkivet

Verdens første elmotor ble brukt i båt

Moritz Hermann von Jacobi har æren for den første funksjonelle elmotor. Motoren ble demonstrert i en båt.

OPPFINNER: Moritz Hermann von Jacobi utviklet den første nyttige elmotoren, en generasjon tidligere enn bensinmotoren.
OPPFINNER: Moritz Hermann von Jacobi utviklet den første nyttige elmotoren, en generasjon tidligere enn bensinmotoren.

Elmotor i båt mener mange har en lys fremtid, men dette er langt fra nytt. Faktisk var det elmotor i båt før bensinmotoren ble funnet opp.

Den første elektriske motoren som hadde nytteverdi ble presentert på elven Neva 13. september 1838, 38 år før den første motoren med flytende drivstoff ble presentert.

Moritz Hermann von Jacobi fra Tyskland ble anmodet av Tsar Nikolaj I av Russland om å tiltre ved Det russiske vitenskapsakademi. Jakobi engasjerer seg i en rekke studier relatert til elektrisitet. Jakobi bruker mye tid på eksperimenter med en elektrisk motor. I januar 1834 skrev han et brev til Poggendorff som er redaktør av bladet Annalen der Physik und Chemie om sine forsøk med en motor drevet av elektrisitet i følge Wikipedia. Den første motoren ble bygget mens han fremdeles bodde i Tyskland. Den hadde et ytelse på ca 15 watt.

Det store gjennombruddet

Det var på elven Neva i St. Petersburg at det store gjennombruddet ble presentert. Jacobi hadde utviklet en elmotor på rundt 300 watt. Den ga kraft nok til å flytte en båt på 26 fot med skovlhjul. Båten fraktet 12 mann, og skal a holdt en fart på 1,3 knop over en distanse på fire nautiske mil. Båten, inklusivt sitt enkle batteri, veide 200 kilo.

STRØM: Motoren fikk strømmen fra et enkelt batteri med sink dyppet i syre i et kammer av kobber.
STRØM: Motoren fikk strømmen fra et enkelt batteri med sink dyppet i syre i et kammer av kobber.

Batteriet spiste metall

Elektrisitet var i sin spede barndom da den første motoren ble vist. Elmotoren krever strøm, og strømmen ble generert i et primitivt batteri. Batteriet bestod av 320 plater med sink. Sinklplatene ble spist opp av galvanisk tæring. Batteriet skal ha vart i to til tre måneder. Etervært ble det stadig mindre sink. Batteriet bestod i sinkplater senket i et syrebad i kammer av kobber.  Batteriet skal ha gitt en spenning på 4 til 6 volt, og levert strøm fra 8 til 15 ampere.

Et batteri med like enkel oppbygging kan du få kjøpt som nødlader til mobilen.

Les om GOODiON her

Stadig forbedringer

Året etter hadde oppfinneren klart å utvikle en motor som var fire ganger sterkere, og også denne motoren ble demonstrert i en båt. Båten hadde en hastighet på over to knop. 

Du kan lese mer om Jacobi elektriske motor her.

 

EL: Konstruksjonstegningene til Moritz Hermann von Jacobi

EL: Konstruksjonstegningene til Moritz Hermann von Jacobi

 

 

 

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen