Søk i arkivet

COCKPIT: Det store uteområdet med overbygning er en av katamaranens styrker.
COCKPIT: Det store uteområdet med overbygning er en av katamaranens styrker.

6 knop kun på solenergi

Seil med sola. Katamaranen Solarwave har solcellepanel som genererer 15 kilowatt med strøm.

EL: Elektrisk motor gir lydløs fremdrift uten lukt og røyk.
EL: Elektrisk motor gir lydløs fremdrift uten lukt og røyk.

Lik det eller ikke, elektrifisering er på vei inn i båter også. Det er stort fokus på redusert drivstofforbruk. Sveitsiske Solarwave tilbyr nå tre katamaraner på 54, 64 og 74 fot som blir drevet uten bruk av fossilt brennstoff.

Ideell båttype

Katamaraner har to smale skrog. Det gir lav motstand gjennom vannet. Katamaraner har også et enormt dekksareale. Den 64 fot lange katamaranen har plass til 42 store solcellepanel som til sammen kan produsere 15 kW med strøm. Det gir nok strøm til en båtfart på seks knop.

Lav vekt er en faktor for å gjøre båten lettdreven. Skrog, dekk og overbygg er støpt med epoksy og karbonfiber. Katamaranen blir bygd av Nedship i Tyrkia.

ENERGI: Paneler på 15 kW kan produsere energi for en vanlig boligs daglig forbruk i løpet av 3-4 timer.

ENERGI: Paneler på 15 kW kan produsere energi for en vanlig boligs daglig forbruk i løpet av 3-4 timer.

STOR: 200 kvadratmeters flate gir mye plass, både inne og ute.
STOR: 200 kvadratmeters flate gir mye plass, både inne og ute.

Stort batteri

Lagring av strømmen fra solcellepanelene er selvfølgelig en del av pakka. Solarwave 64 er utstyrt med et batteri på 100 kW. 100 kW er også størrelsen på det største batteriet du kan få en Tesla levert med.

Katamaranen har en elektrisk motor i hvert skrog. De er på 20 kW hver.  Toppfarten er på over 10 knop.

Uten sol vil båten ha en rekkevidde på 40 nautiske mil med seks knops fart – eller syv timers gange.

Godt med plass

Katamaranen har et areale på nesten 200 kvadratmeter. Det gir både mye uteplass og god med plass under tak. Båten har to lugarer med bad i hvert skrog. Båten har også en garasje for vannleker.

Også i hybrid

Den elektriske versjonen har et dieselaggregat som gir båten en lengre rekkevidde. Denne starter automatisk når sola ikke gir nok energi.

Båten kan også leveres med dieselmotorer. Med to 220 hk motorer har båten en toppfart på over 20 knop.

Hvorfor bare sol?

Billig blir ikke båten, selv om driftskostnadene ved å eie et slikt fartøy er lavere. Prisen ligger på rundt 2,5 millioner dollar.

Det er gøy at noen utvikler mulighetene som ligger i å bruke solenergi i en båt, selv om vindenergi er lang billigere og mer effektivt. Bruk av vindenergi er blitt utviklet i mange tusen år. Båten kan også leveres med seil. Kanskje en kombinasjon av vind og sol er fremtiden.

COCKPIT: Det store uteområdet med overbygning er en av katamaranens styrker.

COCKPIT: Det store uteområdet med overbygning er en av katamaranens styrker.

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen