Søk i arkivet

Ny klasse AIS på vei

KOLLISJONSKURS: AIS ble utviklet for å forhindre kollisjoner. Systemet som brukes i fritidsbåter, har over 30 sekunders forsinkelse. Det kan være uheldig i trange farvann og om farten er høy.
KOLLISJONSKURS: AIS ble utviklet for å forhindre kollisjoner. Systemet som brukes i fritidsbåter, har over 30 sekunders forsinkelse. Det kan være uheldig i trange farvann og om farten er høy.

I dag er det to klasser AIS, Klasse A for kommersielle fartøy, og klasse B for fritidsbåter. Klasse B ble utviklet som et enklere og billigere alternativ til utstyret som er pålagt brukt på skip. Den nye standarden, AIS Class B/SO,  som vil komme i løpet av året vil være en mellomting mellom det proffe systemet og systemet for fritidsbåter.

Raskere, sterkere og bedre

Mens AIS klasse A har en sende effekt på 12,5 watt, har klasse B kun 2 watt. Den nye klassen, AIS Class B/SO vil ha en sendeeffekt på 5 watt.

Men den viktigste forskjellen vil være at systemet sender hyppigere posisjonsoppdateringer. AIS brukt i fritidsbåter sender en posisjonsoppdatering bare hver 30 sekund. Det er sjeldent når båter holder høy fart i trangt farvann. Det nye systemet sender posisjonen ned til hvert femte sekund ved høy fart.

NYTT: Amec WideLink B600 er et produkt i en ny AIS- klasse som kan beskrives som en mellomting av systemet som brukes på fritidsbåter og proffenes system. Boksen vil koste rundt 10 000 kroner.
NYTT: Amec WideLink B600 er et produkt i en ny AIS- klasse som kan beskrives som en mellomting av systemet som brukes på fritidsbåter og proffenes system. Boksen vil koste rundt 10 000 kroner.

Sender og mottar på en gang

AIS bruke VHF-båndet for å sende digitale data. AIS Class B/SO bruker SOTDMA (Self-organizing Time-Division Multiple Access), samme protokoll for å sende og motta data som Klasse A. Standarden brukes samme båndbredde som klasse A. Datainformasjonen som sendes ut fra AIS Class B/SO ikke blir nedprioritert. Systemet som brukes i fritidsbåter i dag må finne ledige hull for å sende informasjon.

Det er mulig å utstyre fritidsbåter med AIS-Klasse A, men det er dyrt og tungvint. Det krever at båteieren oppfyller mange krav. 

EKSPERT: Ketil Jakobsen hos Seatronic har den nye AISen klar, straks den er godkjent.
EKSPERT: Ketil Jakobsen hos Seatronic har den nye AISen klar, straks den er godkjent.

Ikke så dyrt

Det ser ut til at Amec WideLink B600 SOTDMA vil bli det første produktet som kommer i salg med den nye standarden. Den vil både sende og motta AIS-signaler, og vil starte rett under 10 000 kroner, i hvert fall hos Seatronic. To to lapper ektra får du en utgave med WiFi.

– Vi venter på godkjenning, men håper å begynne å selge denne før sommeren, forteller Ketil Jakobsen hos Seatronic til SEILmagasinet.

Amec har en rekke AIS-produkter. En vanlig klase B sender/mottaker koster halve prisen. Seatronic har også AIS klasse A produkter. De starter på 20 000 kroner.

 

Forside SEILmagasinet 2-2017

Les mer

Du kan lese mer om AIS i SEILmagasinet nummer 2-2017 som er i salg. Både bladet og artikkelen er også tilgjenglig digitalt.

 

 

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen