Søk i arkivet

MODERNE: Amel 50 får et moderne uttrykk, uten at filosofien rammes.
MODERNE: Amel 50 får et moderne uttrykk, uten at filosofien rammes.

Radikalt fra Amel

Ny 50-foter har alt det beste fra det franske verftet, surret sammen med en moderne innpakning.

Mine fordommer mot Amel ble satt til skamme etter at jeg prøveseilte Amel 65 ut fra Barcelona i 2012. Det var verftets første modell i en nye serie, etter fulgt av en 55-foter etter samme ideer, en båt jeg seilte ut fra Italia året etter.

Sterk filosofi

Amel har bygd lettseilte langturbåter siden 1968. Verftet har sære ideer, og modellene har hatt lang levetid. Jeg oppdaget de i Middelhavet på 90-tallet. Rattet plassert helt foran i cockpiten og to master. Støtfanger på hekken, «fake» teakdekk og merkelig proporsjoner i overbygget.

Den nye generasjonen signert Berret-Racoupeau har langt bedre proporsjoner, uten at dette gikk ut over filosofien.

Trygg og problemfri seiling er stikkord for filosofien. Det er også beholdt i den nye 50-foteren som er mer moderne, og langt mindre sær.

BESKYTTET: Seilhåndteringen
kan utføres tørt under tak.

BESKYTTET: Seilhåndteringen kan utføres tørt under tak.

Kun en mast

Amel har halvert antall master og doblet antall ror på sin nye 50-foter. Båten vil få samme mast som hovedmasten på 55-foteren. Amel utvikler og produserer også sine master selv, og har alltid rulleseil. Rullen en mer åpen, som gir større rom for feilrulling. Amel nekter også å utsyre storseilet med spiler da dette kan skape problemer for eieren.

Amel har stått hardt på at roret skal ha full beskyttelse i forkant. Nyheten får to ror, sannsynligvis fritthengene. Med to ror kan skroget gjøres bredere, med mer volum, og høyere stabilitet. 

På 70-tallet var det helt vanlig at båter over 40 fot hadde to master. Fordelen er at kreftene reduseres, og at tyngdepunktet blir lavere. Med moderne teknologi som rulleseil, og stabile skrog, så har begovet å fordele kreftene på flere master blitt redusert. Å seile med to master er også mer krevende. 

Beskyttet cockpit

Amel 50 arver også cockpiten fra 55-foteren. Den har jeg hatt glede av i øsene regnvær i Italia. Da er det deilig å sitte under tak.

Styreposisjonen er som på en motorbåt. I de fleste situasjoner er denne løsningen er fordel, men det byr ikke på finseiling. Fallvinsjen er også plassert tørt. Det gjør det mulig å ta ett rev uten å ta på seiltøyet.

Langturseilernes drøm

Mens dagens turseilere tilpasses dagsturer i Middelhavet, så er Amel tilpasset langturseiling i varme strøk. Cockpiten gjør den også egnet for kystseilas i Norge.

Verftet har gode ideer. Mange av dem gjør at prisen er høy, men på sikt vil løsningene gi et enklere båtliv med reduserte kostnader.

«Fake» teakdekk er ene og alene kun for å gjøre båtlivet enklere. Amel 50 vil bli en av 2017 mest spennende båter.

LUKSUS: Det er plast på dekk,
men mye treverk under dekk. Amel byr på elegant innredning
med eierlugaren akter.

LUKSUS: Det er plast på dekk, men mye treverk under dekk. Amel byr på elegant innredning med eierlugaren akter.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen