KOMMENTAR

Tar Optimist-foreldrene av?

Med 1063 båter i påskeregatta for optimistbarn på Gardasjøen er det åpenbart at noen foreldre er villige til å langt for at barna deres skal vinne.

Publisert Sist oppdatert

Misforstå ikke, Optimistjollen har brakt flere barn til seilsporten enn noen annen klasse har oppnådd. Den lille firkantede kassebåten er fremdeles den største rekrutteringklassen i seiling, og interessen ser ut til bare å vokse. Deltagelsen i påskeregattaen på Gardasjøen er et eksempel på det, og foreldrene er åpenbart villige til å bruke mye penger på båt, reiser og støtteapparat.

Dyrere enn noensinne

Terskelen for å nå opp i seiling for barn er høyere enn noensinne, og særlig er foreldrenes økonomiske evne av stor betydning. Å følge barna i norgescup-regattaer over hele Sør-Norge og til mesterskap på Gardasjøen, i Nederland, Brasil og Australia passer ikke for familer med vanlge inntekter.

Etter det vi nå hører fra påskeregattaen blir det ikke bedre fremover.  

Ny og raskere båt?

Etter sigende har en av de ledende Optimistjolle-produsentene funnet en måte å forbedre båtene på innenfor klassevedtektenes toleransebegrensninger. En nye modell er i ferd med å bli introdusert med støtte fra International Optimist Dinghy Association.

Dersom det lykkes med å lage en nye og bedre Optimistjolle, vil foreldrene måtte kjøpe en slik bår dersom de har ambisjoner på barnas vegne. Verdien av de gamle båtene vil synke som stein.

A- og B-klasse?

Nettsiden til den aktuelle produsenten reklamerer allerede med raskere båter. Om de virkelig er raskere, vil bare tiden vise, men det lover ikke godt for klassen dersom man nå får en A- og en B-klasse i regattaer.

Det overraskende er at den internasjonale Optistjolle-organisasjonen tilsynelatende aksepterer denne utviklingen.