Søk i arkivet

Navico tar kontroll på strømmen

Naviop heter Navicos CanBus-system for kontroll på båtens elektriske opplegg. Systemet har alt funnet veien til Bavarias nye flaggskip, C57. Vi har testet det ut.

Digital Switching, eller digitale brytere er på vei i båt. Teknologien er langt fra ny. Det blitt brukt i biler siden 90-tallet. Fordelen er at det meste av elektriske komponenter kan styres fra ulike enheter rundt om i båten, eller fra et nettbrett. 

På Bavaria C57 finner du ingen brytepanel ved kartbordet. I stedet blir båten levert standard med en plotter hvor fra alt styres via en touchskjerm. 

Det er Navico som står bak B&G, Simrad og Lowrance som står bak systemet som har fått navnet Naviop.

– Vi har tidligere hatt noe tilsvarende gjennom C-Zone, men dette var et system som vi ikke hadde utviklet. Systemet fungerte på mindre systemer, men på store systemer var det utfordrende å få de to systemet til å snakke sammen, forteller Ivan Gisbert fra B&G. Han legger inn polardata fra konstruktøren som gir en indikasjon på båtens fartspotensial. 

RASK: Bavaria C57 seilte rasere enn
vinden med optimal vindvinkel.

RASK: Bavaria C57 seilte rasere enn vinden med optimal vindvinkel.

Åpnet system

Naviop er et åpent system. Det gjør det mulig for produsenter å utvikle utstyr som snakker med systemet. På sikt skal det være mulig å sjekke tanknivået, skru på varmen, eller pumpen via en app. 

– I dag har større båten en rekke brytere og paneler, alle i ulike farger og former. Dashbordet på en større motorbåt er som en jungel. Med Naviop er det mulig met en langt ryddigere dashbord som både er lettere å betjene, samt mer oversiktlig. 

På Bavaria C57 slipper du å løpe under dekk for å sette på lanterner. Det kan du gjøre fra plotteren i cockpiten. Der har du også tilgang til alt fra tanknivå til batterienes tilstand. 

INFO: Du får også opp
informasjon om ladning av batterier og innhold på tankene
på båtens plottere, som her i cockpiten.

INFO: Du får også opp informasjon om ladning av batterier og innhold på tankene på båtens plottere, som her i cockpiten.

SEILmagasinet

Bombesikkert

Hallberg-Rassy var tidlig ute med CanBus-system på sine båter levert fra Svenske EmpirBus. EmpirBus samarbeider med Raymarine, og kan levere tilsvarende system. Men på dagens Hallberg-Rassy er det tradisjonell kabling. Detter er noe kundene foretrekker er Magnus Rassys begrunnelse. Jeg har selv 8 års erfaring med EmpirBus i egen båt, og opplevde få problemer.

– På Naviop så er det bypass-mulighet på alle systemer. Systemet kan også brukes til feilsøkning, forklarer Gisbert. På sikt vil det være mulig å få ekstern feilsøking slik du i dag har på avanserte biler, forklarer spanjolen. 

Han mener også at markedet er mer dus med moderne teknologi. Færre skrur selv. 

Enklere installering

Naviop består av sorte bokser som plasseres rundt om i båten. Med tradisjonelle strømsystemer blir alle kabler samlet mot ett punkt. I C57 er det fire slike punkter. Mellom hvert punkt strekkes det en datakabel. 

– Utstyret koster mer, men det brukes langt mindre kabling. Det sparer vekt, kostnader og arbeidstid, forteller Gisbert.

Innredningen i C57 blir satt sammen av fire moduler, med en sort Naviop-boks i hver modul. Når modulene er på plass i skroget er det bare en kabel som kobles til for å få elsystemet koblet sammen. 

Naviop vil etter hvert dukke opp på flere modeller fra Bavaria. De vil også gradvis bytte fra Garmin ti B&G/Simrad. 

Naviop har en del av en strategi Navico har jobbet med i mange år. Det gjør at de ikke bare leverer elektronikk, men tar en stor jafs av båtens elektriske system. 

Flere systemer

Det vil bli en kamp om å få legge strømkablene i båter i tiden fremover. Volvo Penta deler tanker med Navico, og har inngått ett samarbeid med med Garmin. Ideen er å gjøre båtlivet slik vi er vant med i en bil. Du skrur på motoren, og navigasjonsinstrumentene starter opp. Alt styres av skjermer, og det skal gjøre installasjonen billigere og utstyret enklere å bruke.

Raymarine har i flere år jobbet med svenske EmpirBus som var tidlig ute med dette.

Krever ny kunnskap

Ulempen med «Digital Swiching» er at du trenger ny kompetanse for å forstå systemet. Det krever datakunnskap, ikke tradisjonell mekkekompetanse. Det kan gjøre det vanskeligere å tilkalle hjelp om feil oppstår. Det gjør det også mer utfordrende å installere utstyr selv, og få det koblet opp i systemet. Ivan Gisbert forteller at det ikke er for hvem som helt å gå inn i systemet å omprogrammere det.

Men på sikt vil det bli mulig å fjerndiagnosere feil i båten slik du kan på enkelte biler i dag. En teknikker kan koble seg inn på båtens anlegg via mobilnettet og drive feilsøking, eventuelt rette datafeil fra land.

Du finner bilder, film og våre første tanker om nye Bavaria C57 her.  (For abonnenter)

EKSPERT: Ivan Gisbert fra Navico
mener at digital switching er på full vei inn i båt.

EKSPERT: Ivan Gisbert fra Navico mener at digital switching er på full vei inn i båt.

 

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen