Volvo Ocean Race

vor60.1

Radikale og omfattende endringer

Uten direkte å si det, tok Volvo Ocean Race idag et skritt i retning America's Cup.

Publisert Sist oppdatert

Da Mark Turner og Guillaume Verdier tok podiet foran et forventningsfullt pressekorps i Gøteborg i formiddag var det med en presentasjon av omfattende planer for Volvo Ocean Race´s fremtid. I korthet kan man si at ambisjonene er å forene VORs iboende verdier om langdistanseseilas på havet med det ultimate innen baneseilas, i retning America's Cup.

Planene inkluderer lansering av en ny 60 fots (18.29 meter) foil-assistert entype monohull, tegnet av Guillaume Verdier, pluss en 32-50 fots (10-15m) entype ‘flying’ katamaran for In-Port Races. 

Havneseilasene oppgraderes

Havseilasene blir fremdeles nøkkelen til å vinne Volvo Ocean Race, men havneseilasene vi telle mer enn de gjør idag, da de bare har betydning dersom det er dødt løp mellom konkurentene etter havseilasene. Det bvetyr at for å vinne regattaen i fremtiden må lagene bestå av seilere som både behersker havseilas i enskrogs- og baneseilas i flerskrogsbåter. 

Satser på miljø

Arrangøren vi gjøre miljømessig bærekraft til et vesentlig element gjennom å samarbeide med the Clean Seas kampanjen til United Nations Environment, og partnerskap med to av sponsorene i årets Volvo Ocean Race, 11th Hour Racing og AkzoNobel. Bærekraftplatformen er sentral i å posisjonere racet for videre utvikling.

Seiling hver kalenderår

Det vil være et seileprogram hvert kalenderår med rom for regattaer og ruter utenom det tradisjonelle VOR programmet. Det kan blant annet åpne for en planlagt regatta for disse båtene fra Haag, via Oslo og Kiel til Stockholm og som inkluderer både Færderseilasen, Kieler Woche og ÅF Goland Race.

Volvo Ocean Race organisasjonen vil også bidra til en sponsorfokusert Global Team Challenge som vil benbytte de eksisterende Volvo Ocean 65 etter 2017-18 til ledelsesutvikling.

Mono eller multi?

- Vi har diskutert mye om hvorvidt vi skulle gå for multihull eller monohull, og vi endte med å gå for begge, sa VOR sjefen Mark Turner på dagens pressekonferanse. 

- Volvo Ocean Race har alltid vært den ultimate testen for et lag innen profesjonell sport, og med disse endringene, som samlet er de mest radikale siden starten i 1973, tar vi regattaen til et nytt nivå når det gjelder å samle profesjonelle seilere på topp nivå, utøvere som er villig til å satse alt for å vinne den ultimate kombinasjon av hav- og baneseilas.  

Volvo fortsetter og utvider samarbeidet

Volvo Car Group annonserte samtidig at de vil fortsette sitt engasjement i regattaen med uforminsket innsats, og særlig fordi regattaen nå høyner sin miljømessige profil. Volvo har samatidig inngått et samarbeide med det internasjonale seilfbundet World Sailing som skal knytte bilmerket og regattaen tettere opp til seilunionens aktviteter. 

Leasing

Volvo vil bygge åtte nye 60 fotere som skal leveres fra januar 2019. Disse skal kunne leases av lagene. Det skal redusere startkostnadene og de lagene som deltar i 2017/18 vil ha førsterett til å gå inn på disse leasingavtalene. Mannskapet blir på mellom fem og syv personer. Selv om disse båtene er entype og vil ha andre spesifikasjoner skal det være mulig å konvertere dem til IMOCA 60 slik at båtene også kan delta i Vendee Globe seilasene. 

Designkonkurranse

Volvo Ocean Race lanserer en design konkurranse for en ny etypekatamaran mellom 32 og 50 fot med foiler, for havneseilasene. Disse båtene vil minne mye om AC båtene eller rekrutterngsbåtene til America's Cup. Det er dermed sannsynlig at både sponsorer og seilere fra America's Cup miljøet vil bevege seg i retning av VOR. 

50 års jubileum

Volvo Ocean Race startet i 1973 som Whitbread Round the World Race og 2023 vil markere regattaens 50 års jubileum. Det planlegges et større arrangement som blant annet vil hedre tidligere deltakere i regattaen. 

En 5. båt i regattaen

Et nytt lag, Team Sun Hung Kai/Scallywag som vil representere Hong Kongble annonsert 17. mai. Bak dette prosjektet står Seng Huang Lee og Sun Hung Kai & Co., en Hong Kong-basert eier av supermaxi «Scallywag». Skipper blir David Witt, som kommer tilbake til Volvo Ocean Race etter 20 år, da han sist deltok i 1997-98 ombord på Knut Frostads «Innovation Kvaerner» prosjekt.