Søk i arkivet

Offshore 60 foot (18.29m) foil-assisted monohull
Offshore 60 foot (18.29m) foil-assisted monohull Foto:
RASK: Nye Volvo Ocean Race bygger på erfaringer fra Vendee Globe, men på disse båtene kan foilene trimmes for høyere effekt.
RASK: Nye Volvo Ocean Race bygger på erfaringer fra Vendee Globe, men på disse båtene kan foilene trimmes for høyere effekt. Foto:
On the 18 May, the Volvo Ocean Race unveiled a series of new initiatives for the future at an event in the Volvo Museum in Gothenburg, Sweden.
On the 18 May, the Volvo Ocean Race unveiled a series of new initiatives for the future at an event in the Volvo Museum in Gothenburg, Sweden. Foto:

Slik blir Volvo Race neste båt

65-foteren blir erstattet av en 60-foter med foiler.

SJEF: Mark Turner,
etterfølgeren til Knut Frostad presenterte Volvo Ocean Race'
fremtid i Göteborg 18. mai.

SJEF: Mark Turner, etterfølgeren til Knut Frostad presenterte Volvo Ocean Race' fremtid i Göteborg 18. mai.

Volvo Ocean Race annonserte regattaens fremtid under er pressekonferanse i Göteborg i dag. Det mest spennende var planer for båttype brukt i fremtiden. Diskusjonen har vært for eller mot flerskrogsbåter. Svaret blir begge deler.

Nytt format

Volvo Ocean Race skal alltid være en jordomseiling. Fra 2019 vil det bli brukt en nyutviklet 60-foter for havseilas, mens det skal brukes en katamaran med foiler for havneregattaer. Denne katamaranen vil bli mellom 32 og 50 fot.

IMOCA60-kompatibel

Mest interesse er det for båten som skal brukes for havseilas. Utviklingen av denne båten har Guillaume Verdier fått ansvaret for.

– Vi skal bygge en 60-foter som kan konverteres til en IMOCA 60, forteller designeren på pressekonferansen. Båten Volvo Ocean Race skal bruke vil være raskere. Den nye entypebåten får justbare foiler, noe som ikke er tillat av IMOCA 60-klassen. Båten skal ha et potensial for å seile 35 knop i en gjennomsnittsfart.

ENTYPE: Den nye båttypen er
på 60-fot og skal kunne konverteres til IMOCA60, brukt i
Vendee Globe.

ENTYPE: Den nye båttypen er på 60-fot og skal kunne konverteres til IMOCA60, brukt i Vendee Globe.

DESIGNER: Guillaume Verdier står bak nye
entype-båter fra Volvo Ocean Race. Han står også
bak alle de raskeste Vendee Globe-båtene. Frankmannen er
også engasjert av Team New Zealand for America's Cup.

DESIGNER: Guillaume Verdier står bak nye entype-båter fra Volvo Ocean Race. Han står også bak alle de raskeste Vendee Globe-båtene. Frankmannen er også engasjert av Team New Zealand for America's Cup.

Trygg og beskyttet

– Fem gale seilere kan få en slik båt til å gå raskere enn IMOCA60, som seiles av en, eller to. For å seile slike båter optimalt, så må det være trygt, forteller Verdier. De nye Volvo Ocean Race båtene vil få store overbygde cockpiter.

8 båter skal bygges

De nye båtene skal bygges i Italia, og første båt skal være ferdig sent 2018. Båtene skal leases ut til lagene. Det skal redusere kostnadene. Det er planer om å bygge åtte båter.

Opptatt av miljø

Under pressekonferansen bryter Guillaume Verdier inn, og vil sette moderne seiling i et miljøperspektiv. han håper Volvo Ocean Race kan bidra med å vise verden hva som er mulig av transport, uten bruk av drivstoff, og henviser til at disse båtene tilbakelegger store avstander på kort tid, uten å belaste miljøet.

RASK: Nye Volvo Ocean Race bygger
på erfaringer fra Vendee Globe, men på disse
båtene kan foilene trimmes for høyere effekt.

RASK: Nye Volvo Ocean Race bygger på erfaringer fra Vendee Globe, men på disse båtene kan foilene trimmes for høyere effekt.

Volvo Ocean Race

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen