NY: Hanses minste modell, 348 vil bli mer lik sine større søsken.
Ny: Hanse 418
NY: Hanse 388

Hanse med nyhetsskred

Det tyske verftet vil lansere fire nye modeller i Cannes i september, alle aktuelle for Norge.

Publisert Sist oppdatert
MER: Hanse 388 er en del tyngre, har en litt dypere kjøl, og en litt høyere rigg enn Hanse 385.

Fire av verftets ti modeller lanserer på båtutstillingene i høst. Mer lys under dekk, og høyere rigg er stikkord for de nye modellene på 34, 38, 41 og 54 fot. Hanse har også videreutviklet sin moderne stil under dekk. For det norske markedet er de tre minste modellene spesialet interessante, størrelser som Hanse har solgt meget godt av opp gjennom årene i Norge. 

348 erstatter 345, 388 erstatter 385 og 418 erstatter 415. Hanse 548 er en helt ny modell som fyller verftets hull mellom 50 og 58-foteren.

Inspirert av de fire elementer

Hanse går ut å markedsfører den nye trioen under slagordet «Inspired by the four elements», som er vann, luft, flammer og jord. Flammer for mer lys under dekk, vann på grunn av ny kjølprofil som skal gi mer løft på kryss, luft på grunn av høyere mast, og mer seilareal, jord på grunn av nye farger design under dekk. 

 

Vi var ombord i Hanse 675 og ble import.

LES: Hanse med salong på over 30 kvm 

 

Hva er nytt?

Det er minimalt som skiller de nye modellene fra det gamle når det gjelder linjer og proporsjoner. Det mest i øynefallende er ny stil på vinduene i overbygget, flere vinduer i skroget, samt at verftet nå tilbyr L-kjøl som standard, ikke T-kjøl som disse båtene har hatt i senere tid. 

Ved å studere de nye båtenes spesifikasjoner i forhold til den utgående serier, så virker det som at det kanskje er mer snakk om en facelift enn helt nye modeller. Nyhetene har økt i vekt. Også 348 og 388 er oppgitt med noen få centimeters bredere skrog enn 345 og 385. 

Innredningen føller samme layout. Den minste modellen tilbys fremdeles i to og tre-lugarsversjon. 38-foteren det samme, men har nå bare en salongløsning. 41-foteren tilbys med en ny løsning i forpiggen. 

Hanse 385 og 415 ble lansert i 2011, mens Hanse 345 ble lansert i 2012. 

 

Vant stortest. Vi testet Hanse 385 mot Bavaria Crusier 37, Delphia 37, Oceanis 37 og Sun Odyssey 379 i 2011. Hansen kom best ut.

Du finner testen her. 

 

Konkurrerer på pris

Hanse 348 starter på 91 900 euro uten moms, Hanse 388 skal koste 114 900, mens Hanse 418 får en pris på 145 900. Til sammenligning kostet Hanse 415 125.800 euro da den ble lansert i 2011. Hanse 345 kostet fra 785 000 kroner inkludert moms da den ble lansert i 2012. Den store nyheten, Hanse 548 skal koste fra 349 000 euro. 

 

Billig mot dyrt. Vi testet Hanse 345 i kraftig vind mot Xc 35 og Linjett 34. 

Les testen her. 

 

LYSERE: Innredningen har samme layout, men nyheten 418 har større vinduer enn Hanse 415.
FAMILIE: De tre minste får en mer helhetlig styling. Hanse 348 mister vinduet forut, mens de to andre får vindu bak i overbygget.