ITALIENSK: Innredningen er typisk for Middelhavet med lyse flater. Byssa er flyttet fremover.

Eleva, en fersk nyhet fra Italia

The Fifty fra Eleva er interessant på flere måter. Båten ble vist frem på messen i Cannes.

Publisert Sist oppdatert
BRED: Båten har en cockpit utviklet for turseiling i godt vær.

Eleva er et nytt merke fra verftet Carbon Line. Carbon Line er eksperter på kompositt, og har levd av å produsere avanserte skrog og dekk til store verft som Riva. De bygger også former og produksjonsverktøy, og er eksperter på vakuumstøp.

Etter å ha bygget over 100 avanserte båter for andre, har de bestemt seg for å lansere egen båt. Eleva The Fifty er første modell, og den imponerer med lav vekt.

Typisk italiensk

Italienerne leder an båtindustrien innen stil og klasse. De våger mer, og er ikke redde for å utvikle en nisje.

The Fifty er en typisk utfordrer til Solaris og Grand Soleil, men er mer avansert bygget, og har en kraftigere særpreg.

Skroget har et spesielt spring, og faller raskt ved masten.

Lett og rask

Båten konstruert av Ceccarelli Yacht Design har en skroglengde på 15,24 meter, men veier bare 10 tonn, hvor nesten 40 prosent er i kjølen. Med en standard kjøldybde på 2,9 meter og en skrogbredde på 4,86 meter, så blir stabiliteten høy. På kryss har båten et seilareal på 154 kvm. To ror gir godt grep i vannet.

For turseiling

The Fifty er ingen regattabåt, selv om skroglinjene miner om en TP52. Båten har en typisk innredning for slike båter, med byssa flyttet fremover. Tre lugarer og to bad hvor eierlugaren er forut. Båten har også plass til en liten jolle under cockpiten akter.

Båten vist i Cannes koster 800 000 euro, bygget i karbon og epoxy, med karbonrigg og elektronikk, men prisen starter på 580 000 euro, da med en polyseter/glassfiberskrog og aluminiumsmast.

MODERNE: Nyheten har et moderne skrog med høy stabilitet.
ITALIENSK: Innredningen er typisk for Middelhavet med lyse flater. Byssa er flyttet fremover.