Søk i arkivet

PRIS: Dame Award deles ut hvert år i forbindelse med Mets i Amsterdam.
PRIS: Dame Award deles ut hvert år i forbindelse med Mets i Amsterdam.

Innovativt båtutstyrBåtelektronikk for fremtiden

Vi har sett på alle nominerte produkter til Dame Award-prisen som deles ut under verdens ledende båtutstyrsutstilling i Nederland, og vurdert produktenes betydningen for det norske markedet – og for fremtiden.

14. november blir det klart om hvem som får Dame Award-prisen under utstyrsutstillingen Mets i Amsterdam. Det er nominert 75 nye produkter fordelt på syv ulike kategorier. Det blir delt ut en hovedprisvinner, samt vinnere innen hver kategori. En gang er det blitt seier til et norsk firma.

Den prestisjetunge prisen gikk til Sleipner for deres stabilisatorsystem i 2013.

Internett of tings

Katergorien «Elektronikk og programvare» er spennende. Her er det stor produktutvikling, men også løsninger som er litt flytende. Det dreier seg mye om «Internett of Things». Snart kan vi følge med på båtens data fra godstolen hjemme. Det er snakk om å sjekke batterier, starte lensepumpen eller skru på varmen i god tid før båtturen; teknologi vi har på moderne biler.

Noe av dette har vi i dag, også i båt, men vi mangler et system som samler alt ustyrtet til en mobilenhet og en app.

Her er produktene som er nominert

 

Admarel Entrypod er et adgangssystem for superyachter. Systemet skal gjøre det enkelt for gjester og mannskap å komme seg om bord. Markedet finnes helt sikkert for et slikt produkt, men ikke i Norge.

 

 

DecklincGP er en styreenhet med multifunksjon som monteres på dekk. Enheten er vanntett og kommuniserer via CanBus. Den skal gjøre det mulig å justere vinsjer på en bedre måte. Elektriske vinsjer blir det stadig flere av i seilbåter, men de benyttes også for å hjelpe til med fortøyning på større motorbåter. Vi har tro på produktet, mest for seilere, men langt fra alle.

 

Ultrasonic Portable Wind har vi stor tro på. Dette er en ultralyd-vindsensor uten bevegelige deler. Den skal være billig, solid og presis. Den skal også være enkel å montere, samt robust. Produsenten gjør det også mulig for andre å bruke denne for å utvikle apper. Her har vi et produkt vi ikke bare vil se i toppen av master, men også i motorbåter – og på hustaket til båtforeninger.

 

 

ICOMIA Technical File Generator er et program for båtprodusenter som skal gjøre det enklere å få dokumentasjonen igjennom byråkratiets kvern. Den er utviklet for EUs Recreational Craft Directive. Absolutt ikke for hvermansen, men helt sikkert aktuell for norske båtbyggere og konstruktører.

 

 

Nomad Portable Class B AIS Transponder fra Digital Yacht. Dette er rett og slett en et bærbart AIS-anlegg med både sender og mottager med WiFi- og USB-tilkobling for å se andre båter på PC eller nettbrett. Enheten er utviklet for proffe seilere som navigerer på ulike båter. Produktet er supert for folk som lever av å transportere andres båter, men produktet har også potensiale for å bli et utleieprodukt. Supert for seilere hvor AIS er påkrevet for regattaseiling. Dette har vi tro på som et alternativ.

 

OutBoard View Fuel Economy App fra Digital Yacht er en spennende nyhet. Appen er basert på open source-teknologien Signal K, som er mer spennende enn selve appen. Vi har NMEA 2000, men ingen standard for trådløs overføring av data. Mens produsentene må betale for å bruke NMEA, er Signal K gratis. Det gjør det enklere for små produsenter å utvikle spennende produkter. Vi liker utviklingen, men den vil kreve både brukere og produsenter.

 

Kymeta mTenna Technology har utviklet en flat satellittkommunikasjon-antenne som kan erstatte større og dyrere satellitt-domer. Den flate antennen er utviklet for superyachter, så dette er ikke for hvem som helst, men den vil gjøre avansert satellittkommunikasjon tilgjenglig for flere. Løsningen skal være robust og lett. Helt klart noe vi vil se mer av i fremtiden.

 

 

 

Fra Furuno har vi Network Multi Beam Sonar DFF-3D. Slik teknologi har vi sett før, men begrenset ned til 60 meters dybde. Furunos nye løsning skal fungere til 300 meter med sideskanning ned til 200 meter.

Sonaren styrker Furunos posisjon som utvikler av utstyr for de proffe, men den vil sannsynligvis være for avansert for fritidsbåteiere.

 

Garmins nye klokke, quatix 5 Sapphire er det eneste smarturet på markedet utviklet for båtfolk. Det snakker med instrumentene til Garmin, og lar deg blant annet styre autopiloten. Den har innebygd GPS og pulsmåler. Quatix 5 er super for aktive seilere, som benytter båt som trening, men også for båtfolk som har Garmin-utstyr om bord.

 

 

Panoptix PS51-TH fra Garmin lar deg se dybder foran båten. Den har rekkevidde på opp til 100 meter, noe som gjør at sjansene for grunnstltinger synker. Garmin er ikke alene om produktet. Navico var først med en slik løsning. Fornuftig er det, men ikke nytenkende.

 

VHF-radioer er langt fra sexy, men IC-M605EURO fra Icom har fått et mer moderne utseende. Enheten har innebygget AIS-mottaker, og kan kobles mot tre håndsett. Radioen skal også ha bedre filter mot støy. De skryter av brukergrensesnittet også. VHF-radioen har i dag ingen alternativer, men er et produkt som benyttes stadig i mindre grad. Hadde den bare hatt innebygget DAB-mottaker, så ville den i hvert fall blitt skrudd på av båteieren.

 

Lumi-Link fra Lumishore er rett å slett en API (application programming interface) for å styre belysning. Lumishore er ledende på undervannsbelysning, og løsningen vil nok gi nye muligheter. Jeg vil ha undervannsbelysning som blinker i takt med musikken. helt klart ett «must have» produkt for enkelte.

 

 

Navico har både en plotter og en tjeneste i ett. NSS evo3 er en plotter med overlegen skjerm. Connected Boat er et system hvor du kan overvåke båten fra land. Det gir det muligheter som du i dag har på enkelte elbiler. Vi har tro på produktet, men ikke på dyre abonnement. Enda bedre om de hadde benyttet en åpen løsning som Signal K, men også Navico må tjene penger.

 

Soni8 fra NRG Marine er en avansert styringssentral for ultralydsendere som skal forhindre groe. Enheten kan styre opp til åtte ulike sendere, som kan individuelt programmeres. Vi har testet ultralyd mot groe uten ønsket resultat. Strømsvikt var en av årsakene. Dette høres komplisert ut, men kan sikkert være effektiv om det settes riktig opp. Spørsmålet er om det reduserer driftskostnadene.

 

 

M232 Marine Thermal Camera fra Raymarine. Flir eier Raymarine, og er verdensledende på termiske kameraer, teknologi som gjør det mulig å se i mørket. Med M232 blir teknologien mer tilgjenglig. Den er mindre i størrelse, lavere vekt, enklere i bruk og lavere i pris. Vi liker at kamerat kan benyttes sammen med andre produsenter og har tro på at systemet vil øke sikkerheten om bord, men tror ikke på at det går til topps da det kun er snakk om forbedring av dagens teknologi.

 

 

 

Smart Power Panel fra Simarine gir bedre kontroll på batteriene, og gjør det mulig å følge med på ladning, og sjekke tanker på båten via mobilen. Vi har testet systemet på en Elan GT5, men da virket ikke appen. Systemet var da heller ikke klart for litiumbatterier, som bør være en selvfølge, men det kommer. Vi har tro på produktet, men det bør også kunne linkes opp mot varmeapparatet, motoren og instrumenter. Det krever at markedet blir enige om en standard som Signal K, eller tilsvarende. Det trengs, og det vil komme.

 

Siren Marine har også en løsning som gjør at du kan følge med på båten din fra land. Den kan kobles opp mot tilkoblete og trådløse enheter, og gjør at du kan følge båtens bevegelser, motordata, styre lys og lensepumper, alt via en app. Mens Simarine har en batterimonitor som utgangspunkt, er Siren Marine en tilkoblingsboks som vi har mindre tro på. Siren legger også opp til ett abonnement som koster over 1000 kroner i året. Men ideen er god. En slik løsning må bare snakke sammen med alt av båtens elektronikk.

 

CANvu 500 er ett kontrollpanel fra Victron, sammen med Vetus som står bak brukergrensesnittet. Enheten skal gjøre det mulig å styre båtens elektroniske utstyr via CanBus og Ethernett. Enheten kommuniserer via et åpent system som jeg liker, og er berøringspanelet på 5 tommer, er utviklet for å brukes med IoT, internett of things.

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen