Søk i arkivet

TEKNOLOGI: Batterier fra elbiler er på vei til båt, via Torqeedo. Nå får du også batteriet fra BMW i8.
TEKNOLOGI: Batterier fra elbiler er på vei til båt, via Torqeedo. Nå får du også batteriet fra BMW i8.

Ny teknologiBruker batteriet fra en rå sportsbil

Det er batteriteknologi fra biler Torqeedo har som de største nyhetene for 2018

STRØM: Batteriet fra BMW i8
er lettere og mer plasseringsvennelig, enn batteriet fra BMW i3,
men har høyspent kraft.

STRØM: Batteriet fra BMW i8 er lettere og mer plasseringsvennelig, enn batteriet fra BMW i3, men har høyspent kraft.

Tyske Torqeedo leder utviklingen av elektriske systemet for båter. For 2018 lanserer de en rekke nyheter. Det mest interessante er batteriene. Nå som elbiler starter å nå et visst volum, mye takket være norsk politikk, så drypper det litt ned på båtbransjen også.

Fra BMW

Torqeedo har i snart ett år brukt batteriet fra BMW i3 som en del av sin løsning fra elektrisk motor i båter som krever kraftige maskiner.

Nå blir også batteriet fra sportsbilen BMW i8 ett alternativ for bruk i båt. BMW i8 er en unik sportsbil med mye til felles med i3. Begge bilene har en ramme av karbonfiber, og begge har elektrisk framdrift. Men sportsbilen får energien til elmotoren fra en bensinmotor med et langt mindre batteri som mellomladning. Mens batteriet fra i3 har 30 kWh kapasitet, så har sportsbilen bare 9,3 kWh. Begge har 400 volts spenning, og krefter nok til ekstreme akselerasjoner.

Fordelen med batteriet til i8 er at det er mindre, og mer plasseringsvennelig. For å få brukt batteriet til i3, så må båten være konstruert fra bunnen av for å bruke dette.

i8-batteriet veier 98 kg, mens batteriet fra i3 veier 256 kg.

NYTT: Torqeedo har satt sammen en
kraftpakke med Samsung SDI-celler egnet for nytt seilbåtdrev.

NYTT: Torqeedo har satt sammen en kraftpakke med Samsung SDI-celler egnet for nytt seilbåtdrev.

Fra Samsung

Battericellene som brukes i BMW er produsert av Samsung SDI. Torqeedo kommer også med ett nytt batteri basert på disse cellene. Batteriet Power 48-5000 har en kapasitet på 5 kWh, men har en spenning på bare 44 volt. Dette batteriet er tilpasset Torqeedos mindre motorer.

Torqeedo hevder at denne batteritypen har  70% høyere energitetthet, og vil ha 50% lengre levetid enn LiFePO4-batteriene, som mange har fått installert som forbruksbatterier i båt.

Torqeedo hevder batteriet tåler 3000 ladesykluser, og at batteriets kapasitet vil falle ca 3 % i løpet av ett år.

Prisen er oppgitt til 1 euro per watt/time. Det betyr at batteriet vil koste  5000 euro, eller litt under 50 000 kroner.

TUNGT: Seildrevet Cruise 10.0 FP
skal passe båter opp til 10 tonn.

TUNGT: Seildrevet Cruise 10.0 FP skal passe båter opp til 10 tonn.

For seilbåter

Torqeedo lanserer også ett nytt drev for seilbåter. Selve motoren er plassert nede i drevet, som frigjør plass om bord. Det kan ettermonteres på båter som tidligere har hatt seilbåtdrev, og passer båter opp til 10 tonn.

Et slikt system med to Power 48-5000-batterier, vil rekkevidden være opp mot 30 nm. Men det er på lav fart, bare 3 knop. På full fart, med en fart på 7 knop, vil rekkevidden kun være på 7 nm for en seilbåt på 10 tonn. En seilbåt på 4 tonn vil ha omtrent den samme rekkevidden med kun ett batteri.

Denne løsningen vil også passe for snekker.

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen