Søk i arkivet

Gabart rundt Kapp Horn

Nå setter franskmannen kursen hjemover, og vil trygge en solid økning på rekordforsøket.

RASKT: Francois Gabart har holdt en
høy fart siste døgnene, og vil fortsette med det ett
par døgn til.

RASKT: Francois Gabart har holdt en høy fart siste døgnene, og vil fortsette med det ett par døgn til.

Siste del av Stillehavet har vært nærmest ideelt for rekordforsøket. Vind fra nordvest har gitt en direkte kurs, slik at den enorm høye farten har vært i riktig retning. 

For to dager siden ble fartsrekorden økt til 39, 2 knop, og han har hatt døgnetappe på over 800 nm, men ikke raskt nok til å slå sin egen rekord, satt tidligere under rekordforsøket.

I Atlanterhavet

Francois Gabart runde Kapp Horn søndag, etter 29 døgn og tre timer og 15 minutter etter starten 4. november. Han har snart seilt 20 000 nautiske mil, og har bare 7000 nm igjen til Den Engelske Kanal som er start og målgang. 

Øker forspranget

Gabart har valgt en rute god syd om Kapp Horn, for å få ideell vind. Det gir økt seilt distanse, men vinden vil dreie mot vest, og gi perfekte forhold nordover mot ekvator. Han rundet Kapp Horn to døgn, og 8 timer, og 15 minutter tidligere enn Coville. Den ledelsen vil øke med 1-2 døgn mer i løpet av de neste dagene. Coville hadde nemlig lav fart da han rundet hornet. 

 

 Kommentarer

Francois Gabart og trimaranen Macif

Thomas Coville fullførte jordomseiling 25. desember 2016 etter 49 døgn, 3 timer. 7 minutter og 38 sekunders seilas, over seks døgn raskere enn Francis Joyon rekord fra 2007. 

For at Francois Gabart skal slå rekorden til Coville, må han være tilbake 22. desember.

Det er første rekordforsøket til Francois Gabart med flerskrogsbåter, men franskmannen satte ny verdensrekord rundt jorda når han vant Vendee Globe i 2012-2013 med 78 døgn, 2 timer og 16 minutter. 

Etter Vendee Globe har Gabart jobbet for å sette nye rekord alene rundt jorda, og brukt tiden med å utvikle den optimale fartøyer for dette. 

«Macif» er resultatet, en 30 meter lang trimaran, sjøsatt i 2015, og optimalisert i vinter. Fartøyet på 14,5 tonn bærer opp til 650 kvm seil. VPLP-konstriksjonen har foiler som kan løfte hele skroget ut av vannet, for å redusere motstanden. 

Trimaranen «Macif» er konstruert for Ultime-klassen. Dette er hva konstruktørene er det ultimate fartøyet for å sette rekorder alene. Større båter vil bli for tunge å håndtere. 

Francois Gabart har vunnet det meste av regattaer med sin «Macif» Ultime, men to nyere båter er sjøsatt, og kan være enda raskere.

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen