Søk i arkivet

Reddet ved Kapp Horn under rekordforsøk

Yves le Blevec brakk broen mellom skrogene på sin trimaran og gikk rundt 14. desember.

REDDET: Yves le Blevec ble reddet
opp av Armada de Chile torsdag 14. desember utenfor Kapp Horn.

REDDET: Yves le Blevec ble reddet opp av Armada de Chile torsdag 14. desember utenfor Kapp Horn.

Armada de Chile

Yves le Blevec ønsket å sette ny verdensrekord ved å seile vestover, mot værsystemene, i motsetning til østover hvor seilerne får vinden med seg.

Franskmannens ambisjon var å slå rekorden til  Jean Luc Van Den Heede  som i 2004 seilte denne veien på 122 dager, 14 timer og 3 minutter i 2004 i en e85-fots lang enskrogs aluminiumbåt.

Yves le Blevec er en merittert fransk seiler. Han vant Mini Transat i 2007, og har etter det vært på topp i Multi 50-klassen, 50-fots trimaraner. I 2015 tok han steget opp i Ultim-klassen, trimaraner på 100-fot, eller mer, og kjøpte gamle båten til Thomas Coville «Sodebo». 

Langt foran skjemaet

BRAKK: Babord sideskrog kom
løs, og trimaranen tippet.

BRAKK: Babord sideskrog kom løs, og trimaranen tippet.

Armada de Chile

Yves le Blevec starter rekordforsøket 24. november og hadde seilt 20 dager da ulykken skjedde. Hedligvis var det 31 fots lange trimaranen nær land, slik at redningen kom kjapt. Det var den ene broen mellom hovedskroget og babordskrog som brakk. Hendelsen skjedde i motvind på 30 til 40 knops vind (15-20 m/s) og 5-6 meter høye bølger.

Franskmannen holdt seg inne i skrogene til hjelpen kom. Han lå da 2600 nm foran rekorden til Jean Luc Van Den Heede. Heede er fremdeles aktiv. Han skal seile Golden Globe til sommeren, og møter Are Wiig på startstreken.

FLAKS: Ulykken skjedde nær
land, men kunne like gjerne hendt på jordas mest øde
område. Lnagt fra rekkevidden til helikoptere.

FLAKS: Ulykken skjedde nær land, men kunne like gjerne hendt på jordas mest øde område. Lnagt fra rekkevidden til helikoptere.

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen