BØYD: Kroken bøyde seg opp etter skjev belastning. Dette førte til at Speirs ble adskilt fra båten og døde.

RYA ut med varsling etter at seiler døde

I november døde Simon Speirs etter å ha blitt tatt av en bølge på fordekket. Kroken på sikkerhetslinen bøyde seg ut.

Publisert Sist oppdatert
DØDE: Simon Spears ble adskilt fra «CV30» etter å ha bli skyldt av en bølge.
SKJEVT: Ett kryssholt førte stoppet kroken å vri seg etter lastens retning, og førte at den bøyde seg åpen av seilerens vekt.

60 år gamle Simon Speirs var mannskap om bord i «CV30», som var på vei fra Sør-Afrika til Australia i Clipper Race, da ulykken skjedde. Speirs var på fordekket for å hjelpe til med et seilskift da han ble skylt over bord. Til tross for at han brukte en livline, ble han separert fra båten.

Hendelsen skjedde lørdag 18. november under røffe forhold. Det var grov sjø og vind på 10 m/sek med opp i 20 m/sek i kastene.

Mannskapet har trent på slike situasjoner og fikk bruk for kunnskapene sine. Etter 36 minutter var Simon Speirs plukket opp og om bord, der medisinsk trent mannskap straks startet med hjerte- og lungeredning.  

Speirs fikk imidlertid aldri puls eller kom til bevissthet. Kl 09:25 ble han erklært død. Dødsårsaken ble aldri bekreftet, men den antas å være drukning. 

Clipper Race er en regatta rundt jorden med 11 identiske båter. Deltagerne er med som betalende mannskap. Stian Tønnesen fra Fredrikstad er med om bord i en konkurrerende båt, og skal seile hele regattaen. 

LES: Falt over bord og druknet i Sørishavet 

Skal tåle ett tonn

Simon Speirs brukte en sikkerhetsline med to kroker; en lang og en kort. Sikkerhetslinen er godkjent etter ISO12401, en internasjonal standard for sikkerhetsutstyr for mindre fartøy.

Kroken har en design som er vanlig brukt. Den skal tåle en last på over ett tonn, men bare i den retningen kroken er designet for å bli brukt.

Simon Speirs krok hadde kommet i beknip under et kryssholt om bord. Kryssholtet hindret kroken i å vri seg i belastningsretningen, noe som resulterte i at kroken ble vridd ut av form.

The Marine Accident Investigation Branch (MAIB) har testet utstyret og konkluderer med at det er svært viktig å på se at kroken kan vri seg uten motstand etter lastens retning.

Les varselet på RYAs nettside her.