Søk i arkivet

KLARE: Spindrift har ventet på riktige prognoser siden midten av november. Nå tar de endelig sjansen.
KLARE: Spindrift har ventet på riktige prognoser siden midten av november. Nå tar de endelig sjansen.
VIND: Prognosene for start, kvelden 15. januar.
VIND: Prognosene for start, kvelden 15. januar.
RASK: Den 130-fots lange trimaranen skal seile over 22 000 nautiske mil, og må holde en snittfart på over 21 knop for å sette rekord.
RASK: Den 130-fots lange trimaranen skal seile over 22 000 nautiske mil, og må holde en snittfart på over 21 knop for å sette rekord. Foto:

Starter rekordforsøket i kveld

«Spindrift» har forlatt Brest og er på vei til Den Engelske Kanal for å starte på jordomseiling på rekordtid i kveld.

EKSTREM: Spindrift er 130 fot, og
den største trimaranen bygget for rekordseilas.

EKSTREM: Spindrift er 130 fot, og den største trimaranen bygget for rekordseilas.

© Chris Schmid/Spindrift racing

For en uke siden  gjorde «Spindrift» akkurat det samme, men snudde da værprognosene ikke utviklet seg slik de hadde håpet. 

Nå viser beregninger at den 130-fots lange trimaranen vil bruke fem døgn og timer til Ekvator, det er 13 timer raskere enn rekorden til Francis Joyon med mannskap, satt for ett år siden. 

Prognosene ser også bra ut for Sør Atlanteren, og blir været slik modellen sier, så vil det bli en raskt seilas til Kapp det Gode Håp. 

LES: Nytt jorden rundt-rekordforsøk på vei. 

LES OGSÅ: To døgn for sent

Tøff start

SKIPPER: Yann Guichard har med seg
11 toppseilere på rekordforsøket. De forsøkte
for to år siden, men seilte ikke raskt nok.

SKIPPER: Yann Guichard har med seg 11 toppseilere på rekordforsøket. De forsøkte for to år siden, men seilte ikke raskt nok.

© Chris Schmid/Spindrift racing

Ut fra Bretagne vil båten møte bølger på fem meter, og vind mellom 12 til 15 m/s fra nordvest. Etter 12 timers seilas, det vil si etter ca 360 nm, vil det bli litt roligere. De har båten passert den norlige spissen av Spania, og båten begveger seg inn i mer behaglig passatvind som kommer fra nordøst. 

Rekorden «Spindrift». skal slå er på 40 døgn, 23 timer, 30 minutter og 30 sekunder. 

For å slå Francis Joyon rekord må «Spindrift» være tilbake 24. februar. 

 

Mannskap om bord i «Spindrift»

Yann Guichard (skipper)

Erwan Israël (navigatør)

Jacques Guichard (watch captain / helm / trimmer)

Christophe Espagnon (watch captain / helm / bow)

Xavier Revil (watch captain / helm / trimmer)

François Morvan (helm / trimmer)

Antoine Carraz (helm / trimmer)

Thierry Chabagny (helm / bow)

Ewen Le Clech (helm / trimmer)

Sam Goodchild (helm / bow)

Thomas Le Breton (helm / trimmer)

Erwan Le Roux (helm / trimmer)

Router: Jean-Yves Bernot 

JULES VERNE TROPHY

Jules Verne Trofeet ble satt opp i starten av 90-tallet hvor man ville forsøke å seile jorda rundt på under 80 dager. Da har de nesten klart å doble farten og halvere tiden. Start og mål er en linje mellom Ushant i Frankrike og Lizards Point i England. 

I 1993/1994 seilte «Commodore Explorer» distansen på 79 døgn, 11,35 knop i snitt. 

Den nåværende rekorden rundt jorden lyder på 40 døgn, 23 timer, 30 minutter og 30 sekunder. Den ble satt av «Idec Sport» med Francois Joyon som skipper i 2017.

 Kommentarer

Spindrift

Yann Guichard har med seg 11 mann på rekordforsøket. Laget har en gjeng av franske flerskrogsseilere om bord, og Jean-Yves Bernot er meteorolog. Han var med Knut Frostad på Djuice Dragon i 2001, og var også router for Francois Gabart under solorekorden satt før jul.

Katamaranen Spindrift er tidligere «Banque Populaire 5» som har rekorden. Etter at Dona Bertarelli kjøpte båten ble den først bygget om til shorthandseiling, før den igjen ble ombygget for Jules Verne i 2015. Masten veier 1000 kg mindre enn originalen. Broen mellom skrogene har fått en mer aerodynamisk utforming med en vingeavslutning av cuben-fiber duk. 

Siden forrige forsøk av «Spindrift» fått nye foiler og nye ror på sideskrogene. Dette skal gi mer løft, som igjen skal gi redusert motstand og høyere snitthastighet. 

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen