Bransjetopper om 2018

Frir til dem som vil bytte motor

Honda-importør Kellox mener selv at de har de mest driftssikre utenbordsmotorene, og gir forbrukerne seks års garanti.

Publisert Sist oppdatert

Boot, Düsseldorf

Båtliv treffer adm. direktør Per-Anton Vinje i Kellox på Honda-standen på Boot. Kellox importerer Honda og søsterselskapet Loxkell importerer Tohatsu.

–Honda er verdens største produsent av motorer med 28 millioner produserte enheter i året fordelt på bil, motorsykkel, utenbordsmotorer etc. Dette er svært driftssikre motorer, sier Vinje.

For å understreke poenget valgte Kellox i fjor å toppe den norske forbrukerkjøpsloven med å gi seks år garanti i forbrukermarkedet og tre års garanti i proffmarkedet. Kellox skiller seg på flere måter fra konkurrerende produkter som Yamaha og Suzuki på det norske markedet. Proffmarkedet er stort for Kellox, og i forbrukermarkedet har de vekt på repowering – det vil si folk som kjøper ny motor på eksisterende båt. Repowering utgjør halvparten av utenbordsmarkedet i Norge.

Les også: Virker større enn den er

Pris

Kellox satser ikke på å eie båtprodusenter eller å skape eksklusive leverandørkjeder, men bygger et nettverk av servicepunkter på marinaer langs kysten.

Kellox hadde et greit år i fjor, men i segmentet for båter mellom 20 og 24 fot gikk det tregt. En gjengs oppfatning i bransjen er at den kalde våren ødela mye for salget, og Vinje setter sin lit til at en mild vår kan gjøre 2018 til et godt år.

–Hva bør folk legge vekt på når de kjøper utenbordsmotor?

–Drivstofføkonomi, lydnivå og dreiemoment, kommer det kontant fra Vinje. Motoren skal gi god kraft i starten, og så gå rolig og økonomisk, mener han.

Pris er også viktig. Ifølge Vinje er det ikke så veldig stor forskjell på de ulike motormerkene. Tohatsu lager for eksempel også de små motorene til Evinrude og Mercury, forteller han.

Den generelle trenden nå er at utenbordsmotorer henges på stadig større båter, folk vil ha nøkkelklare båter og det legges mer penger i design og stil enn før, oppsummerer sjefen for Kellox.

Les også: Liten båt med store løsninger

Tidligere artikler i serien

Båtelektronikk tar etter bil

Nye modeller slår an

Medvind for nykommer

God fart for norsk båtbygger

Vokser og utvider med luksus

Askeladden gir gass inn i nytt år

Økt fart for Suzuki

Flere eier båt sammen