Søk i arkivet

SURT: Feltet har krysset på babordside siden start til i dag.
SURT: Feltet har krysset på babordside siden start til i dag. Foto:

Volvo-seilerne på feil kurs

De skal sydøstvover, men seiler nordøst. Værprognoser skaper en enorm omvei.

BOMTUR: AzkoNobel og Scallywag
trodde de var lure, men endte med bomtur.

BOMTUR: AzkoNobel og Scallywag trodde de var lure, men endte med bomtur.

Et enormt område uten vind skaper utfordringer. Været er som en enorm bom for kursen sydover. Kursvalget som nå gjøres fremstår som helt feil, men navigatørene vet nok hva som er mest optimalt.

To bomturer

AkzoNobel og Scallywag var de to første som slo over på styrbord halser for første gang siden start. Felter fikk en vindreining, men de to har nå seilt seg inn i ett omrpåde med lite vind, og stoppet helt opp. Det har koster Scallywag 25 nm på en oppdatering.

Ny på topp

Dongfeng har tjent på manøveren. Båten har så vidt klart å krype seg opp til en ledelse, men «Brunel» ligger bare 0,1 nm bak, men plasseringen er ren teori. Så lenge båtene seiler i feil retning av målet, så må også plasseringen vurderes ut fra dette.

Væromslag i morgen

Vinden står fra sydøst med 16-20 knops styrke. Det vil den gjøre til i morgen tidlig, når vinden starter å dø ut. Natt til søndag bør båtene befinne seg øst for området med lite vind, og seile sørover igjen. Det er på søndag vi først kan se hvem som har lagt kortene riktig.

KURS: Feltet må øst for
stilleområdet. For å ha trykk velger de først en
nordlig omvei.

KURS: Feltet må øst for stilleområdet. For å ha trykk velger de først en nordlig omvei.

 

 

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen