SJØSATT: JPK1180 er som alle andre modeller, designet av Jacques Valer.
RETT: JPK 1180 får rett kjøl for å oppnå laves mulig måletall under IRC. De mindre modellene har hatt dobbelt ror for shorthand, og enkelt ror for fullt mannskap.
COCKPIT: Cockpiten er åpen og bred. Det er ingen benker eller karm. Båten er utstyrt med rorkult, og rormannen sitter foran storseilstrimmer.

JPK 1180 på vannet

JPK Composites har utviklet en ny IRC-racer på 39 fot.

Publisert Sist oppdatert
SEILER: JPK 1180 er optimalisert for IRC, og vil sannsynligvis dominere Fastnet Race i 2019.
INNREDNING: Interiøret er utviklet for regatta.

Det lille franske verftet har hatt en enorm suksessmed modellene JPK 1010 og JPK 1080. Båtene har dominert Fastnet Race de siste årene, og modellene har vist styrke både for shorthand og med fullt mannskap. Begge disse modellene har vært nominert til Årets Båt i Europa, og JPK 1080 gikk til topps for to år siden.

Vi seilte JPK 1010 i 2010. Les test her. 

Råere versjon

Jean Pierre Kelbert er mannen bak JPK. Han har sin fortid som brettseiler, og startet med å bygge egne brett, før han gikk over til havseiling.

SEILmagasinet seilte sammen med Kelbert i forbindelse med test av JPK 45FC i høst, og da fortalte han om JPK 1180 som nå er satt på vannet.

– 39-foteren blir mer optimalisert for å seile med fullt mannskap. Båten blir litt for stor for shorhandseiling, fortalte Kelbert. Både JKP 1010 og JPK 1080 er lette båter med relativt lite seilareal. Det gjør dem enkle å håndtere.

Som sine mindre søsken får 39-foteren en rett kjøl. Det gir ett lavere måletall, og mindre motstand gjennom vannet, men også litt dårligere stabilitet, en valg som er lønnsomt under IRC.

Les test av JPK 1080; Når resultatene teller

Dobbelt kartbord

Verftet har verken publisert tegninger eller mål på den nye båten, men diverse bilder fra byggeprosessen. Kelbert har tidligere uttalt at knekkspant kun har en estetisk funksjon på 1010 og 1080. JPK 1180 får en mer markert knekk, som starter helt fremme i baugen.

Planløsningen er konvensjonell under dekk, men byssa er blitt nedprioritert til fordel for en ekstra plass for navigasjon. Båten får PC-skjermer både på styrbord og babord side, noe som gjør det mulig å alltid navigere på lo side.

Det blir spennende å se båtens data. Det blir en sterk utfordrer mot J/121 som ble vist frem i Dusseldorf i januar. LES: J/121, mest for fart. 

RETT: JPK 1180 får rett kjøl for å oppnå laves mulig måletall under IRC. De mindre modellene har hatt dobbelt ror for shorthand, og enkelt ror for fullt mannskap.