SJØEN FOR ALLE

STRØM: Johan Fredrik Brunech og Kjetil Fjeldvik Kjenner på Lillestrøm for å råde langturseilere om strøm, batterier og lading.

Langturseilere vil hjelpe langturseilere

Kjetil Fjeldvik Kjenner og Erik Welin-Larsen traff hverandre i Karibia. Nå har de startet firma for å hjelpe langturseilere som vil på tur.

SEILmagasinet traff Kjetil Fjeldvik Kjenner på Sjøen for Alle. Der hadde han og Seilbåtservice slått lag med Makspower og Johan Fredrik Bruenech, for å komme i kontakt med kunder.  Gjerne seilere med planer om langtur.  Makspower har tatt inn flere tonn med litiumbatterier, og satser også på solceller, utstyr som Seilbåtservice kan montere.

Har erfaring

Kjetil Fjeldvik Kjenner seilte til Karibia i en Bavaria på 38 fot. Den kjøpte han inn ferdig rustet for langtur, trodde han.

–  Den har kanskje vært utrustet for langtur, men det meste av utstyret var gått ut på dato, og måtte byttes. Sikkerhetsutstyret var ikke lengre godkjent, og elektronikken avleggs, forklarer langturseileren. Han oppgraderte båten sin selv, og har erfaring med hva som er nyttig, eller ikke.

Erik Welin-Larsen seilte også en Bavaria. Det var en 47 AC. På vei til Madeira opplevde han rorproblemer. Da ble han anbefalt er undøvendig rorreperasjon for 40 000 kroner, les: Ikke alle råde er gode råd. 

Må ha selvstyrer

–   De fleste seiler med for få folk for å håndstyre hele veien. Selvstyrer er helt nødvendig. Vindror er veldig bra, men dyrt og komplisert. De fleste går derfor for autopilot, og det krever strøm. Da er solceller og litiumbatterier det som gir mest for minst investering, forklarer Kjenner. Med god tilgang til strøm er det også mulig med watermaker. Det sparer mange jolleturer inn til land med plastkanner for å fylle. Det garanterer også for god vannkvalitet, hevder langturseileren.

SEILmagasinet snakket med Erik Welin-Larsen om værruting og satellittkomunikasjon i Las Palmas. Les: Satellitt øker tryggheten.

Full kontroll

Seilbåtservice satser på å kunne gi seilere en skikkelig kontroll av båten, og fikse feil og mangler. Alt fra elektrisk og motor til seil og rigg. En full kontroll av båten for sjøsikker tur.

– Sjekk av riggen er viktig før langtur, vi kan også bygge om riggen med ett kutterstag og ønskelig. Vi samarbeider også med en seilmaker, forklarer Kjenner. Han klarte seg med rulleseilene og en gennaker på langturen, men hadde kutterseil på ønskelisten. Han hadde to spinnakerbommer, og seilte med gennaker og genoa spridd, men uten storseil på lens. Underveis gjorde han hyppige riggsjekk, og måtte bytte to undervant på turen.

ARC: Erik Welin-Larsen seilte ARC i Bavaria 47 AC «Endorphine II» 2016.