A/S Holmen Yachtværft

KULTURMINNE: Hanna Kosonen Geiran hos Riksantikvaren overrakte Ingar Brauti beviset på at Holmen Yachtværft er fredet.

Fredet som kulturminne

Mange flotte båter er bygd og reparert og mange kjente navn er knyttet til Holmen Yachtværft i Asker. I dag ble verftet fredet av riksantikvaren.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har lenge kjent til den historiske betydningen til A/S Holmen Yachtværft, og vi har derfor valgt å frede verftet som et varig kulturminne. Det er et lysbåtverft som representerer utviklingen av seilsporten og lystbåtene i det tyvende århundre, sa Hanna Kosonen Geiran, avdelingsdirektør for kulturminneavdelingen hos Riksantikvaren, da hun overrakte diplomet som stadfester fredningen til daglig leder Ingar Brauti i firmaet Båtgutta, som i dag eier verftet.

Christian Jensen var med i starten

Verftet fyller 100 år i år, og samtidig med at fredningen var et faktum, ble det også lansert en bok som forteller om verftets lange historie. Den er skrevet av historikeren Finn Erhard Johannessen. Boken forteller blant annet det ikke så kjente faktum at båtbygger Christian Jensen var med å etablere verftet sammen med Christian Johnsen. Det skjedde etter at Christian Jensen og Johan Anker hadde skilt lag ved verftet i Vollen i Asker.

[Artikkelen fortsetter under bildet]

HISTORIEBOK: Finn Erhard Johannessen har skrevet om Holmen Yachtværfts 100 år lange historie og ga et resyme av den under markeringen.

Meningen var at Jensen skulle begynne som disponent og administrerende direktør for Holmen Yachtværft så snart han hadde bygd ferdig de siste båtene ved verftet i Vollen, men slik gikk det ikke. Det ble makkeren Johnsen som i stedet drev det nye verftet.

Henrik Robert ledet glansperioden

Til å begynne med drev Holmen Yachtværft med opplag og reparasjoner, men da Henrik Robert ble ansatt i 1924, startet også verftets historie som båtbyggeri. Den første  båten som ble bygd der, var en 6 mR og fikk det talende navnet «Start». Henrik Robert var ingeniør, men også en kjent seiler som vant OL-sølv i olympiajolle-klassen i både 1924 og 1928.

Verftets glansperiode som båtbyggeri varte helt frem til 1960. En av dem som hadde båtene sine på Holmen Yachtværft var kong Olav, men historien forteller også om en rekke andre kjente kunder, blant annet Sonja Henie som bodde ikke så langt unna. 

Var med på å skape Solingen

Verftet var også med på utviklingen av OL-klassen Soling sammen med Jan Herman Linge. Sverre Olsen var styreformann ved Holmen Yachtværft og han skulle står for finansieringen av Soling-prosjektet. Så involvert var Olsen at han ble en del av navnet til båten: Sverre OLsen ble sammensatt med Jan Herman LINGe.

Etter 1960 og frem til i dag har verftet igjen hatt opplag av båter og reparasjoner som sin hovedbeskjeftigelse.

[Artikkelen fortsetter under bildet]

FREDET: Skinnegangen og bygningene til venstre er omfattet av fredningsbestemmelsene. Skurene til høyre kan trolig fornyes.

Fredning ikke noe problem

Verftet ble i 2007 kjøpt av Båtgutta, en gruppe investorer bestående av Ivar Tollefsen, Henning Hexeberg og Øystein Landvik. Da det ble kjent at verftet var til salgs, ble deler av eiendommen midlertidig fredet av Riksantikvaren gjennom et hastevedtak, som altså i dag ble stadfestet å være endelig.

– For oss er ikke fredningen noe problem, det er en glede for oss å eie og drive dette verftet og ta vare på historien, sier Ivar Tollefsen.

– Nå skal vi lese nøye hva som ligger av føringer i fredningsvedtaket, som omfatter skinnegangen og bygningene syd for den, noen båtskur, et mastehus og bolighuset «Odden». En del av skurene på nordsiden av skinnegangen kan vi gjøre noe med, slik at vi skal kunne få til en konkurransedyktig drift av anlegget her, sier Ingar Brauti.

MASTEHUSET: Mastehuset er omfattet av fredningsbestemmelsene.