FÆRDERSEILASEN 2018

TETT: Det var lite med plass rundt båtene i 2017. I år kan det bli like trangt.

600 båter til Færder’n, håper på 700

Påmeldingsfristen er gått ut, men fremdeles øker antall påmeldte. Antallet ligger rett under fjorårets.

Publisert Sist oppdatert
VINNER: «Karma Police» ble over-all vinner i fjor. Båten er påmeldt i år også.

Ut fra deltagerantallet, så virker det som at seilerne egentlig ikke bryr seg om målgangen er i Horten eller Tønsberg, i hvert fall ikke om vi tolker antall deltagere. Det er i dag 573 båter på listen. Påmeldingsfristen gikk ut lørdag 26. mai, men erfaringsmessig vil det komme flere etteranmeldte båter, tross for at påmeldingsavgiften øker med en tusenlapp.

– Det er fortsatt pågang av påmeldinger, så det blir spennende å se hvor mange båter det blir til slutt. Vi er usikker på om vi når målet med 750 båter til start, men ligger i rute til å nå 700 båter. Vi er godt forberedt og sikker på at det blir en topp regatta, forteller Cathrine Gjerpen Størmer i KNS til SEILmagasinet. 

Les vår reportasje etter Færder'n 2017 her

Som i senere tid

KNS har klart å stoppe en negativ trend. Det gjør at de fremdeles kan kalle seg verdens største regatta med nattseilas. I fjor var det 587 båter påmeldt da fristen gikk ut, 14 mer enn i år, men til slutt ble antallet 650 båter, åtte flere enn i 2016, som igjen hadde flere båter enn bunnåret 2015. Da hadde det falt fra 701 i 2014. På begynnelsen av 2000-tallet var det vanlig med over 1000 båter. I 2004 var antallet 1115. SEILmagasinet tipper at årets antall vil bli over 600 båter, forhåpentligvis opp mot antallet i 2016.  

På stedet hvil

TurGLEDE-klassen ga Færder’n ett løft da den ble innført i 2016. Klassen gjør at listen for deltagelse synker, og seilerne slipper å seile i ett tett og til tider kaotisk felt. Men det virker som at klassen har stabilisert seg på rett under 100 båter, som deltagerantallet har vært i 2017 og 2016.

Mange seilere har uttrykket glede over å avslutte regattaen i Tønsberg, mens andre mener at Horten var bedre. Ut fra det stabile deltagerantallet, så virker det som at det er like mange som foretrekker Tønsberg, enn hva som missliker valget, eller at seilerne egentlig ikke bryr seg så mye om hva som skjer etter målstreken. Om det blir 700 båter som KNS fremdeles håper, så har flytting av festen bidratt til flere deltagere. 

 – Vi har fått positive tilbakemeldinger på flyttingen av målgang til Tønsberg, og har brukt erfaringene vi gjorde oss i 2017 til å lage en enda bedre opplevelse for seilerne enn i fjor, som mange syntes var en flott opplevelse, uttaler Gjerpen Størmer i KNS. 

Nor Rating øker

Nor Rating omfatter båter med måletall, slik at regattaen skal bli så rettferdig som mulig. Foruten entype-klassene, så er i Nor Rating de mest konkurransepregete seilerne deltar. Nor Rating-klassen har hatt en dalende deltagelse, med bare 138 båter i fjor, men i år er det påmeldt 233 båter, og antallet kan stige. Til sammenligning var det 251 i 2016, og 306 i 2015.

J/80 er en ny entype-klasse, her stiller det 7 båter. X-35 klassen ryker ut, mens 11 MOD er tilbake. Firste 31,7 har ett lite fall, mens IF-klassen har økt med en båt.  

Det er ett lite fall i shorthandklassen. I 2015 og 2016 skulle «alle» til Tristein, men i fjor mente flertallet av shorthandseilere at Hollenderboen var langt nok. I år seiler 18 til Tristein, og 10 til Hollenderboen.

Kan bli en solskinnshistorie

Det er for tiden ett stabilt godt vær. Det kan lokke flere deltagere

– Vi følger spent med på værmeldingen som foreløpig viser gode prognoser. sier Cathrine Gjerpen Størmer.

Om du har glemt Færdern, så er det ikke for sent. Du kan melde deg på her. 

 LES: Ikke så stort som i 2016

 

ENKELT: TurGLEDE-klassen har fått flere til å seile Færderseilasen.
ENORMT: På begynnelsen av 2000-tallet ble det solgt rekord mange nye båter, og det gjorde også at deltagerantallet lå høyt. Arkivbilde fra Drøbak i 2003.
TØNSBERG: Vippebroene skapte utfordringer og irritasjon i 2017.